From: brygforum-boun...@lists.haandbryg.dk
[mailto:brygforum-boun...@lists.haandbryg.dk] On Behalf Of Svend Michael
Nielsen
Sent: 4. december 2013 11:49
To: brygfo...@haandbryg.dk
Subject: [Brygforum] Hjælp mit brygvand har en PH på 5!

Kære medbrygger

Jeg er flytter til ny adresse hvor brygvandet (altså det der kommer ud af
hanen) har en PH på 5. Øllet jeg brygger på den nye adresse har fået en
mærkelig, nærmest bitter/sur smag der overskygger maltsmagen lidt for meget,
ikke at øllet ikke kan drikkes men den rene humlebitterhed der plejer at
være i mit øl er der ikke mere. Jeg har læst at PH værdien har indflydelse
på øllets smag og har derfor - med håb om at løse problemet - målt mit vand
til en PH-værdi til ca. PH5 er det ikke alt for surt? Hvad gør jeg for at
hæve PHværdien hvis det er det der skal til og hvad er den bedste PHværdi
til brygvand?

De bedste bryghilsner

Michael