שלום לכולם,

הדיון התפזר בין כמה שרשורים שונים, ובמקום לשלוח תגובות לכל שרשור ולכל נקודה
בנפרד, העדפתי לרכז את דעתי בהודעה אחת.
כדי לעשות קצת סדר בנושאים גם קיבצתי אותם בנקודות, וסליחה מראש אם פיספסתי
חלק מהנואנסים שעלו בהודעות הקודמות.
סליחה מראש על המייל הארוך מאוד, ניסיתי לתת מענה לכל מה שעלה עד כה.

* הקושי הנוכחי
בלי להכנס עדיין להאם זו המטרה הנכונה או לא, הפעילות הקיימת היום היא גדולה
מאוד. יש לנו כנס בממוצע אחת לחודשיים, יש מפגשי פיתוח כמעט כל חודש, ופה ושם
יש ארועים נוספים. אנחנו מגלגלים מחזור הולך וגדל של כספים, ובקצב הנוכחי לא
רחוק היום שנעבור את קו המליון ש"ח לשנה.
מאחורי הקלעים, הפעילות הזו דורשת כמות גדולה של עבודה - חתימה על חוזים,
ביצוע העברות, פרסום, הנהלת חשבונות, דיווחים חוקיים, איתור ספקים וספונסורים,
ליווי מתנדבים, ניהול מדיה חברתית ועוד.
כמעט כל הנטל הזה נופל היום על כתפיהם של המתנדבים בועד. חלק גדול מהדברים
יכול היה להיות מואצל לאחרים - אבל בפועל, מנסיון העבר, אין כמעט מתנדבים
שמוכנים לקחת את האחריות הזו לאורך זמן, והרבה פעמים מתנדבים שלוקחים אחריות
עוזבים אותה לאחר זמן מה בגלל "נסיבות החיים". דבר זה לא נאמר כביקורת על
המתנדבים - להפך, אני מלא הערכה למי שמקדיש את זמנו הפנוי לפעילות העמותה -
אבל כשמדובר בהתנדבות, וממול עומדים שיקולים רבי משקל כמו עבודה ומשפחה, אני
מבין כשמידת המחויבות משתנה לאורך הזמן. היחידים שלא באמת יכולים להוריד את
מידת המחויבות שלהם הם חברי הועד - כלומר הם יכולים, אבל ההשלכות של זה הן
משמעותיות בהרבה, הן ביחס ליתר חברי הועד המכהנים איתם, שנאלצים לשאת בעוד
יותר מהנטל, והן ביחס לפעילות העמותה ועתידה. זו גם הסיבה שלדעתי, אם אנחנו
ממשיכים בהיקיפים הנוכחיים, אנחנו חייבים להעסיק עובד רציני במשרה מלאה שיוכל
לקחת חלק ניכר מהאחריות הזו באופן קבוע.

* תפקיד הועד
תפקידו של ועד מנהל בעמותה, כמו של דירקטוריון בחברה, הוא לעסוק בחשיבה רחבה
ואסטרטגית, לקבל החלטות משמעותיות על פעילות העמותה, ולשאת באחריות המשפטית על
הפעילות ועל התנהלות העמותה כחוק. אם כל מה שהועד מצליח להתפנות אליו הוא
התפעול השוטף, יש לנו בעיה.
הדבר היחידי שחייב להשאר באחריות הועד מכל הפעילות השוטפת הרבה הוא החתימה
בפועל על מסמכים. בעמותה גדולה שהייתי בה חלק בעבר זו גם היתה מידת המעורבות
של הועד ברוב הפעילות השוטפת - פעם בשבוע היה יום חתימות ששני חברי ועד חתמו
על מה שצריך (והוכן מראש ע"י אחרים) וזהו. התפעול השוטף היה באחריות של עובדים
ומתנדבים אחרים.
חלק מהמגיבים התייחסו לנושאים שהם היו רוצים שהעמותה תעסוק בהם יותר - וזהו
בדיוק תפקידו של הועד להוביל תהליכים ולעודד ולתמוך ביוזמות של פעילים, אבל
לשם כך צריך להיות לחברי ועד פנאי ואנרגיות נפשיות לעסוק בזה, מה שלא קיים
כרגע.

* שתדלנות
נושא השתדלנות הועלה מספר פעמים כמשהו שהעמותה היתה צריכה לעשות יותר משהיא
עושה היום.
ראשית, לא לגמרי ברור לי מי אמור לעסוק בשתדלנות הנ"ל - לא זכור לי מקרה
שמישהו רצה להשתדל בשם העמותה והדבר נמנע ממנו.
אם הציפיה היא שהועד יעסוק בשתדלנות - כאמור, זה לא עומד בהלימה לעומס הנוכחי,
ולא בטוח גם בהלימה ליכולות של חברי הועד הנוכחיים - שתדלנות היא פעולה שדורשת
זמן, יכולות מסוימות, קשרים במקומות הרלוונטיים והבנה פוליטית.
שנית, כדי ששתדלנות תהיה רלוונטית ותצליח, צריך שהגוף שעומד מאחוריה יהיה גוף
מוכר, בעל משקל ויכולת ליצור קשרים עם האנשים הרלוונטיים, ולא עמותה קיקיונית
עם רשימת תפוצה לא מאוד פעילה ותו לא.
במאמר מוסגר אומר שלדעתי שתדלנות היא הסתכלות לא נכונה על המגזר הציבורי היום
- אנחנו לא צריכים לשכנע אותם בצדקת דרכנו, הם כבר משוכנעים במקרים רבים.
אנחנו צריכים לעזור להם ללמוד איך עושים תוכנה חופשית וקוד פתוח בצורה נכונה,
ליצור שיתופי פעולה בין גופים וכו'. במקרים מסויימים עלינו גם לנקוט פעולות
שמזוהות יותר עם שתדלנות, אבל לדעתי מדובר בפעולות נקודתיות יותר מאשר במצב
הרגיל של הדברים.

* רלוונטיות
כדי להצליח להוביל תהליכים משני מציאות, העמותה צריכה להתפס כאמור כגוף
רלוונטי. כדי למשוך פעילים ומתנדבים בעלי יכולות, העמותה צריכה להיות
רלוונטית. כדי להצליח לגייס כספים לפעילות, העמותה צריכה להיות רלוונטית.
הדבר הראשון שעולה למישהו בתעשיה לראש בקשר לקוד פתוח צריך להיות "המקור".
כשיש ארוע חדשותי בנושא, צריך שהכתב ידע לפנות למקור לתגובה. כשגוף ממשלתי
מתלבט בקשר למדיניות קוד פתוח, צריך להיות ברור מי הכתובת להתיעץ איתה.
עד כה, אם ספרתי נכון, היו בסך הכל כ-10 מגיבים בדיון הזה.
רשימת התפוצה, למרות כ-200 הרשומים אליה כיום (אאל"ט בעבר היו הרבה יותר),
הפכה בפועל לזירה לוויכוחים אינסופיים בין קומץ קטן של פעילים ותיקים, דבר
שאגב מרחיק אנשים אחרים ממעורבות - שמעתי לא פעם אנשים שאמרו לי דברים בסגנון
"חשבתי להיות יותר מעורב בפעילות אבל אז ראיתי מה הולך ברשימה והחלטתי שאני לא
צריך את הכאב ראש הזה". בכנות, לא פעם גם אני חשבתי את זה לאורך השנים
האחרונות. מעבר לזה, רשימת תפוצה היא אמצעי תקשורת שנתפס כארכאי ולא רלוונטי
היום (מקרה בוחן - פרויקט הקוד הפתוח המרכזי שאני פעיל בו עבר לפני שנה
מרשימות תפוצה לפורום של דיסקורס וראה צמיחה משמעותית במעורבות).
עמוד הבית שלנו מתעדכן לעיתים רחוקות, שלא לדבר על הויקי שקרס ושוחזר מגיבוי
(תודה יהודה!) אבל מכיל בעיקר מלא היסטוריה עתיקה וכמעט אפס תוכן אקטואלי.
בשנה האחרונה היו בסה"כ משהו כמו 40 ידידים וחברים ששילמו את דמי החבר שלהם.
למפגשי הפיתוח מגיעים ביום טוב כ-20 משתתפים.
בכל המדדים האלו, המצב נע בין סטטי לבין דועך. חוץ מבתחום אחד, שממשיך וצומח -
הכנסים והארועים.

* כנסים וארועים
אנו רואים צורך אמיתי בגוף משפטי ניטראלי שמאפשר ארגון של כנסים וארועים. ישנם
מספר כנסים שמתקיימים במסגרת העמותה כבר שנים רבות, ועוד שמבקשים להכנס תחת
מטרייתנו מדי שנה.
ארועים אלו גם לא מגיעים אלינו בבקשה למתנדבים, להפך - יש לכל ארוע כזה צוות
מסור של מתנדבים שדואג לתפעולו ולקיומו, אבל זקוק למסגרת משפטית וניטראלית
לקיומו.
דרך ארועים אלו אנו גם יוצרים קשרים עם דמויות מובילות בתעשייה בארץ ועם
פעילים בעלי מרץ, אבל ההתעסקות הרבה בתפעול השוטף של הארועים מונעת לדעתי
מינוף שלהם לקידום פעילות העמותה והרלוונטיות שלה בתחומים אחרים.
אפשר להחליט שאנחנו מפסיקים להיות בית לכנסים, ושנאחל בהצלחה לכולם באיתור
גופים אחרים. אני מאמין שחלקם יצליחו למצוא בית אצל חברות כאלו או אחרות או
יקימו לעצמם עמותות משלהם. חלק מהפעילות כנראה לא תתקיים, וחלק אחר ישנה אופי.
החשיבות של תוכנה חופשית וקוד פתוח בוודאות תעלם, והאופי יהיה יותר מסחרי
ופחות קהילתי.
ההשלכות של זה על העמותה, לדעתי, יהיו הרבה יותר משמעותיות. זהו מנוע הצמיחה
העיקרי שלנו כרגע, ובהעדר חלופה ריאלית אחרת - אני לא רואה איך העמותה ממשיכה
לצמוח.
אחת השאלות הראשונות שעולות כשאני מציג את עצמי כחבר ועד במקור היא "מה
הפעילות של העמותה?". אם התשובה תהיה "יש לנו רשימת תפוצה לויכוחים וכנס קטן
פעם בשנה שבקושי מצליח לקרות", הסיכוי שהעמדה שאני בא ליצג תלקח בחשבון היא
אפסית. אנחנו צריכים למנף את הארועים האלה כדי להגדיל את המודעות לעמותה
ולפעילויות אחרות שלה, וליצירת שיתופי פעולה שיסייעו לנו לקדם את התוכנה
החופשית והקוד הפתוח בארץ.

* מטרות היסטוריות
כולנו שמענו כבר את הסיפור על איך העמותה קמה בשביל לגבות כסף ולשכור אולם
קולנוע. מדובר בשנת 2003. באותה תקופה, תוכנה חופשית וקוד פתוח היו תחביב
מחתרתי של "משוגעים לדבר", לא משהו שמוביל לעסקאות בעשרות מליארדי דולרים.
פלאפונים חכמים לא ישתלטו על העולם במשך 4 שנים נוספות, הדפדפן הלוהט היה
אקספלורר 6, מנועי החיפוש הגדולים אלטהויסטה ויאהו בדיוק התמזגו, לברי המזל
שבינינו היה חיבור ADSL ורשת חברתית היו החברים שלכם בעולם האמיתי - בקיצור,
העולם השתנה מאז.
הגיע הזמן שנפנים את זה ונפסיק להאחז בהיסטוריה של מה היינו צריכים לעשות
בעולם של לפני 15 שנה.
אנחנו צריכים להחליט אם אנחנו רוצים להתאים את פעילות העמותה לעולם היום, או
שהמטרות המקוריות כבר לא רלוונטיות ואפשר לסגור את הבסטה.

* צמיחה או דעיכה
אני חושב שחלק מהחברים ישמחו להשאר עמותה קטנה, שלא מנסה לצמוח ולא מנסה לתת
מענה ליותר מדי מעבר לכנס שנתי שבו נפגשים ומעלים זכרונות מהימים שהתקנו
לינוקס מדיסקטים או להתווכח איזו הפצה יותר מוצלחת, ומדי פעם אולי לשלוח איזה
מכתב למשרד ממשלתי על כמה קוד פתוח זה אחלה.
בשביל זה לא צריך עמותה, ולדעתי גם לא תשאר אחת - הפעילות תלך ותדעך ומהר מאוד
לא ימצאו מספיק אנשים כדי למלא את החובה החוקית של מוסדות עמותה והיא תפורק.
אם אנחנו לא רוצים לדעוך, צריך להמשיך את הצמיחה החיובית בפעילות. הגענו
לנקודה שבה לדעתי אין לנו יכולת להמשיך ולצמוח אך ורק על בסיס המתנדבים, עם כל
הרצון הטוב.

* עובדים בשכר
כדי להמשיך לצמוח וכדי לאפשר לועד להתפנות לעסוק באסטרטגיה, שיתופי פעולה,
שתדלנות, פיתוח הקהילה ועוד, אנחנו חייבים להתחיל להעסיק עובדים בשכר
שמחוייבים לעמותה ומסוגלים לטפל בתפעול השוטף שלה.
עלו הצעות לקחת מישהו במשרה חלקית, או נקודתית לקראת ארועים - זה היה יכול
להיות רלוונטי לפני שנתיים אולי, בתור צעד ראשוני, אבל עכשיו זה כבר לא מתאים
לדעתי. יש לנו כאמור בממוצע כנס כל חודשיים - כך שלקראת כנסים אומר בפועל כל
השנה, מה גם שכנס גדול לרוב יתחיל להתארגן כחצי שנה מראש. מלבד הכנסים נרצה
שאותו שכיר יטפל בנושאים שוטפים אחרים, כמו מדיה חברתית, דיווחים לרשם
העמותות, סיוע למפגשי פיתוח ועוד, ולא פחות חשוב מכך - יכולת להוציא לפועל
ולתמוך באסטרטגיה של הועד.
יותר מכך, רוב הפעילים (וכל הועד) הם אנשי תוכנה. אנחנו צריכים מישהו שיש לו
כישורים קצת אחרים - לוגיסטיקה, שיווק, אדמיניסטרציה, ניהול פרויקטים ועוד.
במילים אחרות - אנחנו צריכים עובד במשרה מלאה, בשכר הולם לתפקיד.
הבעיה העיקרית בכך - כיום, אין לנו אפשרות לממן תפקיד כזה על סמך ההכנסות של
הכנסים, אפילו אם כל הכנסים יסכימו להפריש חלק ניכר מהמחזור שלהם לטובת כך.

* שיתוף ארגונים בעמותה
מכאן אנחנו מגיעים לנושא של יצירת מנגנון בו חברות מסחריות וארגונים אחרים
יוכלו לקחת חלק בפעילות העמותה.
שיתוף פעולה כזה יענה על שתי בעיות שצוינו קודם - הרחבת המקורות הכספיים, מתוך
הנחה שחברות ישלמו סכומים משמעותיים בעבור מעורבות זו, והגדלת הרלוונטיות של
העמותה, מתוך הקשרים שמנגנון זה ייצור והיכולת ליצג חברות גדולות וארגונים
אחרים במשק.
אני לא בטוח אם חברות בעמותה, שהינה מעמד משפטי ומצריכה שינוי תקנון לצורך כך,
הוא המנגנון הנכון לשם כך. יתכן שעדיף ליצור מנגנון מסוג אחר, שעדיין מאפשר
לארגונים מעורבות והשפעה רק בלי ההיבט החוקי של חברות בעמותה.
מה שבטוח, אם אנחנו רוצים שחברות ישלמו על כך, שצריך להיות ברור מה הם מקבלים
מזה, ואיך זה win-win לכולם. על זה הועד הבא שיבחר ביום שישי יצטרך לעבוד קשה.

* איך אתם יכולים לעזור?
העמותה צריכה באופן דחוף פעילים אקטיביים מעבר לכנסים, שמוכנים להיות מחויבים
לקחת אחריות לאורך זמן. אם אתם רוצים לעזור ולא יודעים איך, פנו לועד. אם יש
לכם חברים שלא פעילים היום, דברו איתם ועודדו אותם להיות מעורבים.
כמות הוויכוחים האיסופיים ברשימה חייבת לרדת בצורה משמעותית. אם אתם חושבים
שצריך ללכת בכיוון שונה תעשו את זה, אבל תפסיקו לבוא בטענות לכל מי שעושה משהו
שלא לטעמכם, או למה לא עושים משהו שלדעתכם נכון לעשות. מפחות דיבורים ויותר
עשיה כולנו נרוויח.
בואו ננצל את הפורומים שלנו לדון איך משתפים פעולה ומקדמים דברים במקום לריב
על לאן צריך להתקדם.

* עתידי בועד
אם הדברים ימשיכו כמו שהם נראים כרגע, אין בכוונתי להמשיך לקדנציה נוספת בועד.
השנתיים האחרונות היו שוחקות מאוד עבורי, הן בטיפול בבירוקרטיה והן באנרגיות
הנפשיות שנדרשו להתמודדות עם כל מי שלא הסכים עם משהו מהדברים שעשינו כוועד.
חלק גדול מהזמן הפנוי שלי (וגם חלק לא מבוטל משעות העבודה) הוקדש לעמותה,
וביחוד להיבטים הפחות מהנים שלה, על חשבון דברים רבים אחרים.
אני לא יודע אם משה או שי מתכננים להמשיך לקדנציה נוספת, ועד כה גם אף אחד אחר
לא הציע את מועמדותו לתפקיד.
יש לנו הזדמנות גדולה לצמוח ולקחת את קהילת הקוד הפתוח והתוכנה החופשית
למקומות שהמייסדים היו יכולים רק לחלום עליהם לפני 15 שנה, אבל כדי שזה יקרה,
דברים חייבים להשתנות בהתנהלות של העמותה והחברים הפעילים בה.
אם הם לא ישתנו - לי אין יכולת להמשיך לשנה נוספת כמו השנתיים הללו, ואני לא
אופתע אם אני לא היחיד.

תודה לכל מי שקרא עד פה!
תומר

--