Kusturica hit Sajma

E. V. N. | 26. oktobar 2010. 20:54 |
<http://www.novosti.rs/vesti/kultura.71.html:305333-Kusturica-hit-Sajma>
Komentara: 18

Autobiografija Emira Kusturice ”Smrt je neprovjerena glasina”, u izdanju
”Novosti”, okupila elitu. U publici Dušan Kovačević, ministar Vuk Jeremić,
predsednik DSS Vojislav Koštunica, Petar Lukić...

 <http://www.novosti.rs/vesti/kultura.71.html:305333-Kusturica-hit-Sajma>
Prethodna

 <http://www.novosti.rs/vesti/kultura.71.html:305333-Kusturica-hit-Sajma>
Sledeća

27. oktobar 2010.

Foto: I.Marinković

<http://www.novosti.rs/upload/images/2010/10%20%20%20okt/2610/kul---Kusturica.jpg>

PROMOCIJA prve knjige reditelja Emira Kusturice, svojevrsna autobiografija duše
“Smrt je neprovjerena glasina”, u izdanju Kompanije “Novosti”, bila je događaj
kakav se ne pamti na Sajmu knjiga - u sali za pres konferencije u Hali 4, u
utorak veče nije bilo mesta čak ni za stajanje, a u prvim redovima bili su
predstavnici ovdašnje kulturne i javne elite - od Dušana Kovačevića, Gordana
Mihića, ministra inostranih poslova Vuka Jeremića, starešine Saborne crkve oca
Petra Lukića... do glumaca Slavka Štimca, Miodraga Krivokapića, šefa BIA
Aleksandra Vukadinovića, predsednika DSS Vojislava Koštunice, novinara Slave
Đukića, Olje Bećković... Među predstavnicima medija, bilo je i mnogo novinara
iz regiona, koji su došli specijalno zbog ovog događaja.

“Vodič” kroz predstavljanje životne sage našeg najslavnijeg reditelja bio je dr
Nele Karajlić, a mnogobrojnim gostima obratili su se Manojlo Manjo Vukotić,
generalni direktor glavni urednik Kompanije “Novosti”, književni kritičar
Vladimir Kecmanović i akademik Matija Bećković.

UZE MU JE LJOSA - EMIR Kusturica je dokazao da je i u naše vreme moguće voleti
svoju zemlju i steći svetsku slavu - rekao je Bećković. - Jednom od
najslavnijih živih Srba Srbi zameraju što je pored živog Menhetna izabrao
Mećavnik, i što je uopšte Srbin kad je mogao da bira. O tome govori i ova
knjiga, o čijoj vrednosti najbolje govori grafit koji je prekrio Srbiju: “Uze
mu je Ljosa ispred nosa!”

- Znam da će i ova knjiga sada, ponovo, uzburkati more naših strasti - rekao je
Vukotić. - Poviće glavu mnogi iz političkog andergraunda. Praviće novu paradu
oni koji nemaju ponosa. Ponos će impotentnoj Srbiji objašnjavati estradne
bedevije i silikonskim migavcima osvetliti put do naše kulturne farme. Javiće
se neki nalickani izabranici iz civilnog društva i prodati ga svetu kao analizu
o buđenju ratnih huškača. Šepuriće se na ekranima dame, iz čijih “Vitonovih”
tašni viri praziluk. Mali urednici ispod skuta politike neće smeti da objave ko
je napisao knjigu, a kamoli ko ju je izdao. Troje novine su to preskočile i
danas. Znam, između korica ove knjige je aktuelno, autentično, uzbudljivo,
strasno, iskreno, zrelo, poučno štivo. Znam: ono će i da boli, ali i da
zasmeje. Znam: uradio sam urednički i izdavački posao, na koji bi bio ponosan
svaki urednik na svetu. Znam: ovo je divna knjiga, koju je napisao čovek velike
snage, velikog imena i velikog prestiža. Znam: provjerena i proverena glasina
je da je ovo sjajna knjiga, i tu glasinu treba širiti dalje.

Po rečima Vladimira Kecmanovića, duša svakog čoveka deo je jedne velike
kosmičke duše, a da to kolika će biti duša pojedinca zavisi od toga koliko mu
je Bog dao da zahvati od te velike duše.

BORA ĐORĐEVIĆ - SLUŠAO sam ono što je Nele malopre čitao i to je jako dobro
napisano, sjajno, baš filmski, u maniru njegovih prvih scenarija.

- Kusturica je evidentno uspeo da zahvati najviše, zbog toga me ne čudi što je
ova knjiga, “Smrt je neprovjerena glasina”, autobiografija njegove duše,
obuhvatila veliki broj sudbina, a s obzirom na to da je u pitanju veliki
reditelj, onda autobiografija njegove duše istovremeno jeste i književna
adaptacija njegovog životnog filma.

Publiku je, već po običaju, na noge podigao Matija Bećković:

- Da će Emir Kusturica napisati knjigu - bilo je pitanje dana. Da će njegova
knjiga biti događaj, ne samo na Sajmu knjiga, nije bilo teško pogoditi. Da je
mogao birati izdavača, znao je i on, a što je izabrao “Večernje novosti”, samo
je pitanje nerava. I ne samo to - kako bi rekao jedan od junaka Kusturičine
knjige.

Lako je bilo znati i kakva će to knjiga biti i o čemu će govoriti. U vreme kad
knjige sve češće nastaju iz knjiga, a život sve više ostaje bez reči, Kusturica
je rešio da piše o onome što najbolje zna, a to znači o sebi, podsetio je
Bećković, A da će pisati o sebi, znao je svak ko zna Emira Kusturicu, koji zna
da “ne možeš reći istinu o drugima ako ne kažeš istinu o sebi”.

VASA PAVKOVIĆ - KUSTURICA je jedan od najuticajnijih umetnika u Evropi. I ja
sam učio iz biografija nekih reditelja, pa verujem da će današnji klinci imati
šta da nauče iz priče o njegovom životu i umetnosti.

- Njegovu knjigu su milioni ljudi već videli golim okom, a sad mogu i čitati
ono što su gledali. Kusturica je i ovaj put kontrirao. Svoj život je najpre
ekranizovao, a autobiografiju pisao romansirajući svoje filmove. Film je mlađi
od knjige, i tu razliku je morao nadoknaditi. Piše kao što režira, a režira kao
što govori, a govori kao što misli, glumi i gradi. Tako je ova knjiga i
priručnik za gledanje njegovih filmova, zaključio je Matija Bećković.

Sam autor, Emir Kusturica, koji je uoči promocije izjavio da je “više uzbuđen i
srećan nego pred svoj prvi film”, svoju “tremu” priznao je i svojim
mnogobrojnim poštovaocima:

- Nisam očekivao da će ovoliko ljudi biti, ništa nisam očekivao od svega ovoga,
a za mene je sad užasno teško i da bilo šta kažem, jer posle Matije Bećkovića,
što god izgovoriš, u stvari kao da ništa nisi rekao. Napisati knjigu nije lako,
ali mislim da je teže bilo živeti ovaj život, proći kroz sve zamke i sve
događaje koji su proizvedeni i na koje sam nailazio. Pokušaj da artukulišem
svoj život proizveo je, međutim, problem sa tom knjigom što je ona pisana više
od petnaest godina, ja se bojim da svaki polupismen čovek kada bi pisao neku
knjigu dvadeset godina, da bi napisao dobru priču. Jer, u suštini, ovi pisci
koje mi znamo, napišu knjige i onda život provedu iščekujući Nobelovu nagradu.
Ja se nešto pitam, u Matijinom duhu - ako je Obama dobio Nobelovu nagradu, a
nije ni počeo da radi, što ja ne bih mogao da dobijem Nobelovu nagradu na kraju
mog umetničkog puta. Tajna je upravo u tome što ja Nobelovu nagradu ne
priželjkujem, i zato se može dogoditi da ona dođe.

GORDAN MIHIĆ - OČEKUJEM da je knjiga sjajna. Ne sumnjam da je napisao iz dubine
duše i srca, a ima i o čemu da govori. Živeo je i živi uzbudljiv i strastan
život. Ne ustručava se da uđe u ring!

Kusturica je govorio i da je divno što je Nobelova nagrada sada uvedena kao
šala, i prisetio se mnogobrojnih tajni svog odrastanja, koje su ostale negde
zaptivene u toj knjizi, u tom vrtlogu misli, koje su se rađale, nestajale,
vraćale, i koje su na kraju nastale iz istog onog razloga iz kojeg i njegova
majka nije trpela da u liftu, u kući Jabučice Avde 16 D, komšije kradu sijalice.

- Ona je našla patent koji nikada nisam zaboravio, a on u dve tačke objašnjava
i ono što je vezano za arhetip trnja i ruža, i sijalice kao simbola svetlosti.
Ona je, naime, prvo “oho” lepilom, a onda, kako je vreme odmicalo i kako se
tehnologija razvijala, boljim lepilima naučila da lepi trnje sa ruža na
sijalice, i nikada nisam uspeo da shvatim kako je uspevala da ih uvrne. Ali, te
sijalice više niko nije krao. Ostajale su dok “prirodnom smrću” ne umru. To me
podsećalo na onu priču iz Rubljova, kad onaj dečak kaže da zna tajnu kako se
izliva zvono, a u stvari slaže. Ali, na kraju uspeo je da ga napravi, baš kao
što ptica napravi gnezdo, a da pre toga nije videla kako se pravi.

SLAVOLJUB ĐUKIĆ - SVE što Kusturica uradi je događaj kao i ova knjiga, koju sam
već pročitao. Uživanje je i čitati je i prisustvovati ovom događaju.

“Lajtmotiv” Kusturičinog privatnog i emotivnog života, njegova supruga Maja,
iako je “navijala” iz prvog reda, ipak je ostala dosledna da se ne čuje u
javnosti - nije dala nijednu izjavu.

Sudbina “Titanika”

- Knjigu je naslovio “Smrt je neproverena glasina”, a to sve više postaje i naš
život - rekao je Bećković. - “Bože, Emire, može li kod tebe išta bez
politike?”, pitala ga je majka, a u toj politici najbitnija je neodoljiva
lirika kojom je opevao rodni grad i njegove ulice čiju dužinu zna po broju
svojih stopa. Otac je jednom budio majku da joj saopšti najnoviju vest da je
Naser od Rusa prešao Amerikancima, drugi put u oskudici rešio je da se seti
Patrisa Lumumbe i njegove sirotinje, da bi se na kraju sve završilo pitanjem
dokle će Jeljcin da rastura jednu veliku svetsku silu i ima li taj čovek
ikakvog karaktera.

SLAVKO ŠTIMAC - OČEKUJEM da ću da prepoznam mnogo situacija. Poznavao sam
Emirovog oca i majku i mnoge ljude koje on pominje. Sećam se tih priča, a vidim
sad su stavljene i u knjigu.

Mnoga lica ove povesti pitaju: “Gde sam ja u toj priči?” To se pita i sam
autor. I ne samo to. U njegovom slučaju, to ima jedno skriveno značenje koje je
jedini smisao i života i knjige. Ma koliko pričao svoj jedini život, on u toj
priči i jeste i nije. Tu je, ali je i još negde. To negde je umetnost, koja je
dala viši smisao njegovom životu, a u nju je kročio još kad je kao dečak
napravio maketu “Titanika” koji će na kraju postati metafora za sudbinu naše
zemlje. I ne samo to - zaključio je Bećković.

Najlepši biser
- OD šest i po miliona knjiga, koje su “Novosti” štampale, i 4,7 miliona
prodatih, “Smrt je neprovjerena glasina” predstavlja jedan od najlepših bisera
- istakao je Vukotić. - Zahvaljujući lažnoj skromnosti autora i mojoj retkoj
popustljivosti, ova knjiga se reklamira kao autobiografija Kusturice. Ona to
najvećim delom i jeste. Ali to je i - autobiografija, ili biografija svih nas.
Ona je freska nemanjićevskog sjaja, na koju su utisnute decenije naših najvećih
uzleta i najvećih padova, vrhovi i ponori. Kusturica piše o sebi, ali plete i
klupko. Mi u tom predivu vidimo ono što se lepo prepoznaje i što se zove
globus, svaka naša sporedna stanica života. Svaki salon naše prestonice uspeha,
svaka muzejska soba našeg polomljenog oružja, svaka naša izrešetana zastava
pobede