http://www.vesti-online.com/Vesti/Tema-dana/96215/Nestao-izvestaj-o-uzasu-u-Lori

12. 11. 2010. 11:36h izmena vesti 12:08h | | foto: N. Jojić
Nestao izveštaj o užasu u Lori

Komentara 72
| veličina teksta:+-

Nekadašnji specijalac i komandant Vojne policije u Šibeniku, Mario
Barišić posetio je vojni zatvor Lora u dva navrata: 11. i 13. aprila
1992. godine.
Zločinac iz Gospića: Tihomir Orešković

- Svega se i dalje sećam kao da je juče bilo. Te stravične scene
prilikom prve posete je nemoguće izbrisati iz glave. Tadašnji zamenik
komandanta 72. bojne Vojne policije Tvrtko Pašalić je mene i kolegu
Milorada Paića odveo do tih nesretnika objasnivši: "Sad ćete videti
zarobljenike koji nigde nisu evidentirani i s njima možete da radite šta
hoćete". Kasnije sam čuo da su čuvari taj deo zatvora nazivali Blok C.
A, kada je jedan od njih, Ivica Livaja, otvorio teška metalna vrata ušli
smo u polumračnu veću prostoriju. Na sredini je bio veliki astal sa
induktorskim telefonom, a pod je bio sav u krvi i vodi. Tek posle par
minuta sam u uglovima prostorije primetio zarobljene. Jednom su oči bile
iskopane i iz duplji je curila krv, drugi nije imao uši, treći je
bespomoćno krkljao. Prebrojao sam devet zarobljenika starosti od 30 do
50 godina i jedan od njih, kada me je ugledao tiho je počeo da jeca:
"Spasi me... Ubi me..., spasi me... ubi me..."

Tražio od Barišića da ubija Srbe: Tvrtko Pašalić

Prilikom druge posete, dva dana kasnije, Barišić je obišao i zatvorske
ćelije u kojima su se, kako su mu rekli, nalazili vojni piloti JNA, ali
i jedan pravoslavni sveštenik.

- Sve prostorije su bile krvave, a većina pritvorenika izobličena od
batinjanja. Zaprepašćen onim što sam video odmah sam napisao izveštaj,
ali nisam ulazio u detalje, već samo naglasio da su u jednom delu i
neevidentirani zatvorenici. Taj prvi izveštaj je na čudan način nestao,
pa sam sačinio drugi i predao ga svom pretpostavljenom, Tvrtku Pašaliću
koji mi je prigovorio zašto to uopšte spominjem. Ali nisam mogao da
ćutim, jer se ja nisam borio za takvu Hrvatsku.

Mario Barišić se u pokušajima da zaustavi "mehanizam zločina" obraćao
gotovo svima u Hrvatskoj o čemu postoje i dokumenta koja je sačuvao.
Među zastrašujućim saznanjima su svakako su i likvidacije Srba na
početku sukoba u Hrvatskoj u kojima je trebalo da bude jedan od glavnih
egzekutora.

Pudlica i tri prsta

- Tokom razgovora sa Oreškovićem, prišla nam je pudlica Pašalićeve majke
i on prekinu sa razgovorom i meni reče da kučetu pokažem tri prsta. Kada
sam pokazao, pudlica krene da reži i skače na mene kao divlja zver. Onda
mi reče da pokažem dva prsta, a pudlica odjednom krene da šeni i da se
umiljava. Da li shvatate kakvo je to ludilo bilo i dokle je mržnja išla?

- Na početku 1992. godine, kada sam preuzeo dužnost šefa Krimi-odeljenja
istraživao sam isključivo kriminalne radnje unutar Vojske Hrvatske. A
onda je mene i mog pomoćnika Milorada Paića, tadašnji načelnik Vojne
bezbednosne službe (SISA), pozvao pukovnik Tvrtko Pašalić i objasnio da
moramo da pratimo kretanje Srba u Šibeniku i okolini. Prvo sam mislio da
se to radi iz predostrožnosti pošto su se svi izveštaji prosleđivali
pomoćniku ministra odbrane Josipu Perkoviću. Ali, već posle meseci i po
dana saznao sam da je reč o naređenjima koja stižu iz "pararelnog
sistema vlasti". Na početku te 1992. godine Pašalić me je sa Miloradom
Paićem pozvao u svoju porodičnu kuću u Vodicama gde smo upoznali i
Tihomira Oreškovića, jednog od čelnih ljudi Gospića. Čim smo stigli,
Orešković je počeo da kritikuje Pašalića: "Mi smo već rešili problem
Srba u Gospiću. Šta vi Tvrtko još čekate u Šibeniku".

Nazivaju me ludakom i izdajnikom
Mario Barišić

- I sada mi je muka od ljudi koji s rukom na grudima slušaju himnu, a
tokom rata nisu ni omirisali barut, već su sa kriminalcima iz Srbije
trgovali naftom, drogom i oružjem dok smo mi ratovali. Takvi sada za
mene govore da sam lud i da sam izdajnik Hrvatske, a činili su sve da
moju domovinu što više iskompromituju. Sada verujem da su to radili po
zadatku, jer isti takvi ljudi su postojali i u Srbiji i u Bosni - kaže
Barišić.

Sutra: LIKVIDACIJE SRBA I POŠTENIH HRVATA