Press

KOMENTAR DANA - ĐOKO KESIĆ

Komentar dana, Đoko Kesić: Pljačka!

Nerviraju me političari koji, da bi opravdali sva sopstvena i tuđa razbojništva
u divljoj privatizaciji srpske privrede, godinama pričaju da je „Ju-Es stil"
najveći izvoznik, sva sreća da smo privatizovali Železaru u Smederevu. U
stvari, ta privatizacija je svetsko ekonomsko čudo, podseća na Pol Potovo
ukidanje monete kao sredstva privredne komunikacije.

Vlada Srbije je 2001. uz Železaru dala je smederevsku luku i još pola grada,
sve za dvadeset i četiri miliona dolara. Oprostili su Železari dug od oko 1,6
milijardi dolara, jeftiniju struju na deset godina.

Nevesela priča ima i nastavak, jer i danas našoj političkoj eliti je nebitno
što je u svetu ta ubitačna forma liberalnog kapitalizma na samrti, mi ćemo ga
braniti kao na Ljubinom grobu. Nostalgičari sad razvijaju teoriju kako su
multinacionalne korporacije i liberalni kapitalizam osvojili svet onog trena
kada su Rusi prodali Lenjina za „koka-kolu".

Ali, imamo mi svoju muku, odnosno obavezni jelovnik koji nam je ispisao Vensan
Dežer, šef Delegacije EU u Srbiji, koji pre dva dana reče da je neophodno
nastaviti sa privatizacijom u Srbiji. Hvali nas, kaže da je dobro to što će
„Telekom Srbija" biti prodat, a bilo bi potrebno privatizovati i EPS,
„Železnice", „Jat" i druge državne firme!

Da se razumemo, i ja sam za privatizaciju dela privrede, ali nikako po modelu
koji nas je doveo do prosjačkog štapa. Rezultat aktuelne privatizacije svodi se
na nekoliko odvratnih činjenica: Srbija je u vlasništvu nekoliko banaka čiji
profit teško da završava u našoj zemlji. Isto važi za cementare, konditorsku i
prehrambenu industriju, pivare, poljoprivredu. Prodajemo i ono što normalne
društva ne prodaju - vodu, naftne i gasne izvore... A iz Srbije se godišnje
iznese u gotovini nekoliko milijardi evra i investira u druge, tuđe poslove.
Ako nastavimo ovim putem, neće nam trebati ni Vlada, nego samo poreska uprava,
jer nećemo imati privredu. Ili smo to, što bi rekao Ostap Bender, dali nekom
ključ od stana i rekli gde nam pare stoje?

Gde je tome kraj? Neka strateška dobra ostaju u državnom vlasništvu u mnogim
zapadnim društvima. Recimo, „Dojč telekom" je državna firma. Za to gospodin
Dežer možda nije čuo. Pametne vlasti do sada bi oformile razvojnu banku,
osnovale bi društvo za osiguranje, od čega bi namicale novac za krupne
investicije. Ali pamet ne stanuje ovde.

Đoko Kesić

http://www.pressonline.rs/sr/vesti/komentar_dana/story/140681/Komentar+dana%2C+%C4%90oko+Kesi%C4%87%3A+Plja%C4%8Dka!.html