On Wednesday, 6 September 2017 11:53:09 CEST Biegstraaten, Gideon wrote:
> [...]
> mobiliteit georiƫnteerde geodata aan koppelen.
>
> We zijn momenteel op zoek naar het meest voor de hand liggende consistente
> netwerk (idealiter voor alle modaliteiten maar in beginsel voor
> auto/vracht/ov en fiets) waar we onze mobiliteit georiƫnteerde geodata en
> mogelijk ook andere data aan kunnen koppelen.
>
> Mijn vraag is hoe zit het precies met:
>
> -      de verversingsfrequentie van de netwerken in OSM (hoe vaak worden de
> netwerken ververst/ge update);
>
> -      hoe vindt precies de update plaats (houden de diverse wegvakken hun
> unieke kenmerk (OSM-ID) of wijzigen die).

Hi Gideon,

Zoals Philip al aangeeft kunnen bij bepaalde edits IDs wijzigen. Ook heeft elk
wegsegment zijn eigen ID en word er voor straten meestal geen Relation
gebruikt om alle segmenten te groeperen in een straat. (zoals bij gebouwen
vaak wel gebeurd). Je kunt wel heel veel informatie kwijt in OSM over
rijbanen. [1]

De truc om aan alle segmenten in 1 straat een unieke referentie toe te voegen,
zoals Philip voorstelt, werkt met de key 'ref'. [2] Die is niet perse
makkelijk te gebruiken, daar moet je je even inlezen. Ook zul je alle edits
aan wegen in Utrecht willen monitoren, omdat de huis-tuin-en-keuken gebruiker
geen rekening houdt met interne IDs.

Jullie gebruik van QGIS is om kaart-informatie te visualiseren, niet hoe het
is opgeslagen. De OSM database is een PostgreSQL database. Als je daar ook je
interne informatie in opslaat, dan kun je op database niveau al informatie uit
OSM aan je eigen informatie koppelen en analyseren.

Succes,

Reinier

[1] https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Lanes

[2] https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:ref