Det finns flera regionala cykelstråk som är tveksamma. Om jag förstått
saken rätt så ligger "proposed" taggen på själva vägen/stigen, inte på
relationen. En föreslagen relation som helt saknas idag blir streckad, men
om man markerar vidare ett cykelstråk på en existerande bilväg sm finns
idag så kan man inte lägga in proposed.

För Vendelsömalmsstråket (Haningeleden) Vårby-Flemingsbergsskogen-Jordbro
mm så uppkommer t.ex följande frågor

1) Stadsplan är inte antagen för sträckningen genom Flemingsbergsskogen.
Den sträckning som finns i OSM blev återremitterad. Nya förslag kommer
under 2016, och ev bygge ligger flera år framåt i tiden. Det handlar inte
om en cykelbana utan om en hel trafikled, som ska ansluta till den
nuvarande Haningeleden från Vårberg (E4:an)
2) När det gäller Haningeleden Gladökvarn- Lissma så är det tveksamt om det
verkligen ska byggas någon ny cykelbana intill den nuvarande leden (som
saknar väggrenar) Cykeltrafiken hänvisas till "gamla Lännavägen"
 (Ebbadalsvägen mm). Oklart vilket underlag det finns för cykelstråk på
själva Haningeleden.
3) För sträckan Lissma-Jordbro finns idag bara Haningeleden. Cykeltrafik är
inte förbjuden men direkt olämplig. (Inga vägrenar, tung trafik, stängsel
som hindrar avfart annat än på ett fåtal ställen). Här måste nog en
cykelbana byggas. Men det är missledande att idag markera sträckningen som
regional cykellled.

Jag tror att grunden till oklarheten är den plan till regionala cykelstråk
som tagits fram i Stockholms län. Den är alltså inte i sig stadsplan och
detaljerna om hur planen ska realiseras kan ändras.