Kalau suka ramah dan murah senyum juga sama gadis gadis, terus
Ada yang salah mengartikan begimana Jeng ?

sukaramahstyle.com

-----Original Message-----
From: [EMAIL PROTECTED]
[mailto:[EMAIL PROTECTED]
Sent: Thursday, January 25, 2007 12:56 PM
To: balita-anda@balita-anda.com
Subject: [balita-anda] Artikel: Muka masam.....

Artikel ini buat ayahbundanya balitaanda :-)
B.Regards
Sefty

 Petuah untuk murah rezeki dan dijauhkan kesulitan

  Abu Yazid Al Busthami, pelopor  sufi, pada suatu hari pernah didatangi

seorang lelaki yang wajahnya kusam dan keningnya selalu berkerut. Dengan

murung lelaki itu mengadu,"

Tuan  Guru, sepanjang hidup saya, rasanya tak
pernah lepas saya beribadah kepada Allah. Orang  lain sudah lelap, saya
masih bermunajat. Isteri saya belum bangun, saya sudah mengaji. Saya
juga
bukan  pemalas yang enggan mencari rezeki. Tetapi mengapa saya selalu
malang
dan kehidupan saya penuh kesulitan?"

  Sang Guru menjawab sederhana, "Perbaiki penampilanmu dan rubahlah
roman
mukamu. Kau tahu, Rasulullah SAW adalah penduduk dunia  yang miskin
namun
wajahnya tak pernah  keruh dan selalu ceria. Sebab menurut Rasulullah
SAW,

salah satu tanda penghuni neraka ialah  muka masam yang membuat orang
curiga
kepadanya." Lelaki itu tertunduk. Ia pun berjanji akan memperbaiki
penampilannya.

Mulai hari itu, wajahnya  senantiasa berseri. Setiap kesedihan diterima
dengan sabar, tanpa mengeluh. Alhamdullilah sesudah itu ia tak pernah
datang
lagi untuk berkeluh kesah.  Keserasian selalu dijaga. Sikapnya
ramah,wajahnya senantiasa mengulum senyum bersahabat. Roman mukanya
berseri.

Tak heran jika Imam Hasan Al Basri berpendapat, awal keberhasilan suatu
pekerjaan adalah roman muka yang ramah dan penuh senyum.Bahkan
Rasulullah
SAW menegaskan, senyum adalah sedekah paling murah tetapi paling besar
pahalanya.

Demikian pula seorang suami atau seorang isteri. Alangkah celakanya
rumah
tangga jika suami isteri  selalu berwajah tegang. Begitu juga celakanya
persahabatan sekiranya dikalangan mereka saling tidak berteguran. Sebab
tak
ada persoalan yang diselesaikan dengan mudah melalui kekeruhan dan
ketegangan. Dalam hati yang tenang, pikiran yang dingin dan wajah cerah,

Insya Allah, apapun persoalannya nescaya dapat diatasi. Inilah yang
dinamakan keluarga sakinah, yang didalamnya penuh dengan cinta dan kasih

sayang.