Hej Per Eric
Det du beskriver har varit en vanligt fÃrekommande fÃreteelse fÃr
mÃnga, mÃnga sidor av information och tjÃnster Ãver internet.
Jag har anvÃnt mig av Linux sedan 1997 â 98 och under den tiden
tillbringat sÃkert nÃgot Ãr framfÃr datorn bara fÃr att komma âruntâ
avsiktliga och/eller tillfÃlliga problem med att kunna t.ex

hantera mina bankkonton i annan lÃsare Ãn MSÂ
hantera âcertificatâ i dessa lÃsare
lÃsa min egen e- postbox
kommunisera med myndigheter
deklarera pà nÃtet
hÃmta och spela sÃng och musik
hÃmta bilder och video

Listan med problem kan gÃras lÃng, mycket lÃng
och lÃsningarna har i sà gott som samtliga fall varit
att finna ett sÃtt att i varje enskilt fall lyckas
presentera sig som kÃrande IE och/eller MÂ.

Det har sÃllan funnits nÃgra direkta  mjukvaruproblem
eller hÃrdvaruproblem, inte heller verkar det som hÃmtad
information eller tjÃnst skulle vara felaktig eller svÃrtolkad
nÃr man vÃl har funnet ett sÃtt att i varje enskillt fall âluraâ
kÃllan.

Jag kan inte fÃr mitt liv tolka resultatet av min erfarenhet
pà annat sÃtt Ãn att det finns ekonomiska, politiska,
ideella och/eller avundsamma anledningar till att konstruera
information och tjÃnster sà att mÃjligheten att ta del av
densamma, fÃr gemene man och kvinna ,endast kan ske
genom att spendera mÃnga pengar till ett och samma
stÃlle.

O.k jag kan mÃhÃnda vara extremt paranoid i min uppfattning.
Den egentliga orsaken kanske Ãr den samma som jag tycker
mig se i det allmÃnna fÃrekommande uttrycket:
âdenna sida Ãr optimerad fÃr Internet Explorerâ
nÃr det skall vara âdenna sida Ãr begrÃnsad fÃr ... â
d.v.s ren och skÃr dumhet.

Men varfÃr, varfÃr gÃr sà mÃnga av vÃra instanser,
institutioner och myndigheter hand i hand med
denna fÃrmodade dumhet ?
Vad kan vi gÃra fÃr att pÃverka  .. till det bÃttre ?

frÃgar sig
 .. gert ..

--
 .. gert karlsson @rixmail.se...
    /there is no substitute for thinking .. but talent/

Till