Dear rekan Yoga,

Menurut pengetahuan saya (CMIIW), setiap pekerja asing di Malaysia mesti
bayar :
1. pajak (levy) setiap bulan sekitar RM 100-200 (untuk profesional/ skill
worker) atau sekitar RM 1200 - RM 2400 setahun, levy ini biasanya
    dibayarkan/ditanggung oleh majikan/Employer
2. tabungan (IPF) setiap bulan sebesar mimimum 10% dan refundable

Saran saya, dapatkan informasi sejelas mungkin mengenai tarif levy tersebut
dan siapa yang berkewajiban membayar levy tersebut, anda atau pihak
perusahaan?
Begitu juga mengenai pengurusan Visa pekerja (termasuk paspor) bagi orang
asing menjadi tanggungjawab siapa.

Mengenai biaya hidup sebesar RM 1500 (atau sekitar Rp 3.600.000 dgn kurs RM
1 = Rp 2400) sudah memadai.
Sebagai gambaran, untuk biaya makan, saya pernah sarapan pagi di KL sebesar
RM 3,5 berupa nasi lemak/ uduk,telur asin + segelas milo, makan siang
sebesar RM 6-8 makan burger di Mc.D + minum, makan malam sebesar RM 8-10
berupa makan padang sudah mencukupi, sehingga total biaya makan sebulan (30
hari) sebesar RM 600.
Sewa rumah RM 300-400 per bulan dan ongkos transport (bus/taxi) RM 10-15 per
hari atau RM 300-450 sebulan.
Jadi living cost RM 1500 sudah lebih dari cukup (kalau bagi saya).
Terpulang gimana anda punya "life style"

Sekian.  Semoga membantu.

Salam,
Almukti