*Batua mak ngah, lah sasuai tu mah, Di dalam Kitabullah nan di junjuang
tinggi dek ABSSBK tu lah langkok perumpamaan manusia nan seperti hewan ko,
memang ALLAH bana nan manyabuik, indak nabi gai doh,, tingga nio samo jo
itu atau labiah atau indak sama sekali*
----
Perumpamaan terhadap manusia dalam al-Quran

Bagi manusia yang lalai dan tidak bertanggungjawab terhadap potensinya
serta tidak menyedari atau memahami potensi yang diterimanya, ia akan
mendapat kerugian yang besar. Di antara akibat kelalaiannya adalah
diumpamakan Allah dengan binatang dan tanaman hingga ia serupa dengan
binatang atau makhluk lainnya yang lebih rendah.

Apabila potensi ini digunakan dengan baik melalui ibadah dan amal saleh,
maka ia akan berbahagia. Sebaliknya jika potensi tersebut tidak digunakan,
maka mereka akan mendapat penghinaan dan status yang tidak bernilai di
hadapan Allah SWT. Mereka diumpamakan dengan monyet, anjing, babi, kayu,
batu, labah-labah dan keldai.

 *Kal-An’am (Bagaikan binatang ternak)*

Manusia diberi hati, mata dan telinga untuk mengenal tanda-tanda Allah
tetapi jika tidak digunakannya maka sama sahaja tidak mempunyai potensi
tersebut. Binatang tidak mempunyai potensi seperti yang dimiliki oleh
manusia, maka wajar Allah berikan perumpamaan terhadap manusia seperti
binatang ternak.

*“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam kebanyakan dari jin
dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk
memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak
dipergunakannya untuk melihat kebesaran (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan
mereka mempunyai telingan (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar
(ayat-ayat Allah). Mereka itu seumpama binatang ternak, bahkan mereka lebih
sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.” (al-A’raf, 7: 179 )*

Manusia sering menuruti hawa nafsu sehingga menjadikan nafsu sebagai Tuhan
sehingga lalai dengan tidak mendengar dan tidak memahami firman Allah.

<http://wmazmi.files.wordpress.com/2008/07/alfurqan43441.jpg>

*“Terangkanlah kepadaKu tentang orang-orang yang menjadikan hawa nafsunya
sebagai Tuhannya, maka apakah kamu dapat menjadi pemelihara atasnya. Atau
apakah kamu mengira bahawa kebanyakan mereka itu mendengar dan memahami,
mereka itu tidak lain hanyalah seperti binatang ternak bahkan mereka lebih
sesat jalannya dari binatang ternak itu.” (Al-Furqan, 25: 43-44)*

 *Kal-Kalb (Bagaikan anjing)*

Allah berikan hawa nafsu kepada manusia agar kehidupan manusia menjadi
dinamik. Dengan nafsu, manusia mempunyai cita-cita, keinginan untuk
berkahwin, bersungguh-sungguh dalam melakukan pekerjaan, makan dan minum
dan sebagainya.

Nafsu perlu dikendalikan dan dikawal bukannya dituruti sepenuhnya seperti
binatang yang tidak mampu mengendalikan nafsu. Allah memberi perumpamaan
seperti anjing apabila manusia terlalu menurut hawa nafsu mereka.

*“Dan kalau Kami Menghendaki sesunggunya Kami Tinggikan derjatnya dengan
ayat-ayat itu, tetapi dia cenderung kepada dunia dan menurutkan hawa
nafsunya yang rendah, maka perumpamaannya seperti anjing jika kamu
menghalaunya dihulurkan lidah dan jika kamu biarkannya dia menghulurkan
lidahnya juga. Demikian itulah perumpamaan orang-orang yang mendustakan
ayat-ayat Kami. Cerita-cerita demikian bermaksud agar manusia
memikirkannya.” (al-A’raf, 7: 176)*

 *Kal-Qird (Bagaikan kera)*

Mereka yang tidak beramal saleh dan fasik mendapat balasan yang lebih buruk
iaitu dikutuk dan dimurkai oleh Allah. Ayat 160 daripada surah al-Maidah
menyebut tentang perumpamaan terhadap orang fasik (yang disebut pada ayat
sebelumnya dalam surah tersebut) sebagai kera dan babi.

<http://wmazmi.files.wordpress.com/2008/07/almaidah60.jpg>

*“Katakanlah (Muhammad), “Apakah akan Aku Beritakan kepadamu tentang orang
yang lebih buruk pembalasannya dari (orang fasik) disisi Allah? Iaitu orang
yang Dilaknat dan Dimurkai Allah, di antara mereka (ada) yang dijadikan
kera dan babi dan (orang yang) menyembah thagut.” Mereka lebih buruk dari
tempatnya dan lebih tersesat dari jalan yang lurus.” (al-Maidah, 5: 60 )*

 *Kal-Khinzir (Bagaikan babi)*

Dalam ayat 160 surah al-Maidah seperti di atas juga menyebut perumpamaan
seperti babi terhadap orang-orang fasik. Babi adalah makhluk yang
diharamkan oleh Allah untuk memakannya sebagai ujian kepada manusia, dan ia
memiliki berbagai karakter yang tidak baik. Manusia bagaikan babi adalah
manusia yang memiliki pelbagai karakter yang tidak baik.

Maksud hadith;

*Dari ibnu mas’ud RA beliau berkata, “RasulAllah SAW ditanyai mengenai kera
dan babi, apakah ia merupakan binatang yang dialihrupakan oleh Allah?”
beliau menjawab, “Allah tidak membinasakan suatu kaum”, atau beliau
mengatakan, “Allah tidak mengalihrupakan suatu kaum lalu menjadikan mereka
berketurunan dan beranak cucu dan bahawasanya kera dan babi ada sebelum
itu” (HR Ats-Tsauri)*

 *Kal-Hijarah (Bagaikan batu)*

<http://wmazmi.files.wordpress.com/2008/07/batu-sungai.jpg>Mereka yang
keras hatinya sehingga ingkar dan tidak mahu menerima perintah Allah
diumpamakan seperti batu bahkan lebih keras lagi. Perkara ini dirakamkan
dalam al-Quran yang menyifatkan sikap bani Israil yang degil dan ingkar
arahan Allah melalui rasulNya, nabi Musa.

*“Kemudian setelah itu hatimu menjadi keras seperti batu, bahkan lebih
keras lagi. Padahal di antara batu-batu itu sungguh ada yang mengalir
sungai-sungai daripadanya dan di antaranya sungguh ada yang terbelah lalu
keluarlah mata air daripadanya dan di antaranya sungguh ada yang meluncur
jatuh kerana takut kepada Allah. Dan Allah sekali-sekali tidak lengah
daripada apa yang kamu kerjakan.” (al-Baqarah, 2: 74)*

 *Kal-‘Ankabut (Bagaikan labah-labah)*

Manusia sering angkuh dan sombong dengan kebolehan dan potensi yang Allah
kurniakan. Mereka berbangga dengan pencapaian dan kuasa yang mereka
perolehi di dunia hingga menganggap tidak ada perkara yang boleh
membinasakan mereka.

Firaun begitu angkuh dan mendakwa dia adalah Tuhan yang boleh menentukan
hidup dan mati. Namun ternayata dia tidak dapat melindungi diri apabila
ditelan oleh laut yang ketika mengejar nabi Musa.

Hanya Allah merupakan pelindung yang paling berkuasa dan tidak mampu
ditandingi. Jika manusia mencari pelindung selain Allah, ternyata ia amat
sia-sia kerana makhluk tidak mempunyai kekuatan dan amat lemah.

<http://wmazmi.files.wordpress.com/2008/07/alankabut41.jpg>

*“Perumpamaan orang-orang yang mengambil pelindung-pelindung selain Allah
adalah seperti labah-labah yang membuat rumah. Dan sesungguhnya rumah yang
paling lemah ialah rumah labah-labah kalau mereka mengetahui.”
(Al-‘Ankabut, 29: 41)*

 *Kal-Himar (Bagaikan keldai)*

<http://wmazmi.files.wordpress.com/2008/07/keldai.jpg>Orang yang
mendustakan ayat-ayat Allah diibaratkan seperti keldai. Mereka telah
diberikan panduan tetapi tidak mengambilnya. Suatu kerugian yang besar bagi
manusia yang telah mengenal Allah tetapi kemudian mendustakannya.

*“Perumpamaan orang-orang yang dipikulkan kepadanya Taurat kemudian mereka
tidak memikulnya adalah seperti keldai yang membawa kitab-kitab yang tebal.
Amatlah buruk perumpamaan kaum yang mendustkan ayat-ayat Allah itu. Dan
Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang zalim.” (al-Jumu’ah, 62: 5)*

 *Kal-Khasyab (Bagaikan kayu)*

Manusia sering bersikap tidak jujur dan hipokrit. Mereka hanya mengejar
dunia dengan kemewahan, keseronokan dan kecantikan yang bersifat sementara.
Nilai ini dianggap penting dan dipandang tinggi oleh manusia tetapi ianya
bukan suatu yang bermakna di sisi Allah SWT sehingga Allah umpamakan
seperti kayu.

*“Dan apabila kamu melihat mereka, tubuh-tubuh mereka menjadikan kamu
kagum. Dan jika mereka berkata, kamu mendengarkan perkataan mereka. Mereka
adalah seakan-akan kayu yang tersandar. Mereka mengira bahawa tiap-tiap
teriakan yang keras ditujukan kepada mereka. Mereka itulah mush yang
sebenarnya maka waspadalah terhadap mereka; semoga Allah membinasakan
mereka. Bagaimanakah mereka sampai dipalingkan dari kebenaran?”
(al-Munafiqun, 63: 4)*

*
*
oleh : wan muhamad azmi mamat, link :