Waalaikum salam W.W.

  Angku Syamsir Sarif sarato dunsanak sapalanta nan ambo hormati.

Ambo ucapkan tarimo kasih ateh pertanyoan Angku nan sakaligus sebagai koreksi
ateh tulisan ambo. Nan pertamu tentang "mancukap" yang benarnyo, iyo adolah "
mancukam" indak pakai "p" dibalakangnyo tetapi pakai "m".
Nan kaduo tentang "paduniran". Mato awak mamandang sumbang diurang pemenan
hiduik paduniran. Iko dapek awak contohkan kepado pekayan penganten, bagi adat
sebagian daerah pekayan penganten manuruik adat dinyo kalua paruik jo dado, itu
nan sasuai jo adatnyo, itu nan paduniran dinyo.Sadangkan diawak itu sumbang
namonyo, jan kan untuak panganten, diateh rumah dunsanak sajo, indak buliah do
tabuka paruik, aratinyo indak babaju. Baitu juo pakaian adat lainnyo  diawak
urang laki-laki ba sarawa, diurang lain pakain laki-laki indak babeda do jo
padusi, samo-samo mamakai kain pakain. Sadangkan diawah itu sumbang namonyo
kalau ado laki-laki bakain-pakain. Malah kalau ado laki-laki nan agak lamak
sumangeknyo atau panakuik, ado nan maledek, ganti sehlah sarawa jo kain-pakain.
Sakitu sajo panjalasan ambo barangkali ambo salah tolong diangku-angku
maluruihkan, mohon maaf.

  Wasalam,

  Azmi Dt.Bagindo

Maa Angku Azmi Dt. Bagindo sarato Rang Lapau nan Basamo,
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,

> "Kok inggok mancukap, kok tabang basitumpu, inggok mancari suku
tabang mancari indu".

Kok buliah ambo batanyo, apo aratinyo 'inggok mancukap'? Apokoh samo
jo 'inggok mancokok' atau 'inggok mancukam'?

> Kiranya di jelaskan pula bahwa, `"condong mato iyo ke nan
elok, condong salero kenan iyo ke nan lama, tapi mato indak
sapandangan, salero indak saraso. Mato awak mamandang sumbang di
urang pamenan hiduik paduniran, di awak lamak gulai padek, diurang
lamak gulai manik`".

Mungkin sajo ado salah tep di siko saroman nan dapek
diluruihkan 'condong salero iyo ke nan lamak'; baitu juo 'gulai
padeh' jo 'gulai manih. Cuma nan kurang jaleh di ambo arati
kato 'paduniran'; apo aratinyo ungkapan kato 'pamenan hiduik
paduniran'?

Tarimo kasih banyak.
Salam,
-- Sjamsir Sjarif

--- In [EMAIL PROTECTED], azmi abu kasim azmi abu kasim
wrote:

> Kelapa Gading 17 Maret 2008
> Assalamu´alaikum w.w
>
> Angku Bandaro Labiah sarato dunsanak sapalanta nan ambo hormati.
>
> Ambo pernah manulih di milis ko pada tgl 5 Mei 2007
tentang malakok, kini ambo kirim baliak mungkin ado mamnfaatnyo, dan
bagi nan indak berkenan tingga di delete sajo.
> Sato ambo saketek tantang `"Malakok", manuruik ambo ado
tiga kelompok anggota masyarkat atau pendatang yang berasal dari
luar adat nan salingka nagari atau dari luar Minangkabau yang dapat
di lakokkan atau dimasukkan kedalam sebuah suku yang ada di nagari-
nagari di Minangkabau, seperti Urang Samando, anak ujung ameh atau
anak pusako, dan pera pendatang baik sebagai pegawai atau pedagang
yang tinggal dalam waktu lama di Minangkabau.
> I. Urang Samando.
> Memang setiap urang samando yang berasal dari luar atau dari
luar adat nan salingka nagari atau dari luar Minangkabau, sebaiknya
di lakokkan atau dimasukan kedalam sebuah suku yang ada di nagari
tersebut, dan kemudian diberikan gelar dari suku tempat dia malakok
itu.

> Hal ini tentu berpedoman kepada istilah dalam adat, "Datang
tampak muko bajalan tampak punggung, masuak bapahalau kalua
bapalacuaik`". Artinyo adolah, adanya permintaan dari yang
bersangkutan, atau penawaran dari pihak kita terhadap mereka dan
keluarga besar mereka. Hal nangko sesuai pulo dengan istilah
adat "Kok inggok mancukap, kok tabang basitumpu, inggok mancari suku
tabang mancari indu". `"Atau " dima bumi dipijak disinan langik
dijunjung, dima air disauk disinan ranting dipatah`"

> Dari pihak kita tentu terlebih dahulu harus menjelaskan apa
manfaat dari hal tersebut, baik terhadap pribadi dan rumah tangga
mereka berdua, begitu juga terhadap keluarga besar kedua belah
pihak, hal ini harus dijelaskan secara rinci, karena tak tahu maka
tek kenal tak kenal maka tak sayang. Bahwa dengan dilakokkan atau
dimasukkan dia kesebuah suku, mako dia sebagai seorang sumando,
telah duduak samo randah dan tagak samo tinggi dengan sumando-
sumando nan lain sesuai dengan aturan adat nan balaku di nagari.

> Menurut aturan adat Minangkabau nan Asli, bahwa sistem
perkawinan menganut sistem matrilokaal, yaitu si suami tinggal di
rumah istri dan rumah itu adolah rumah milik adat atau milik angota
kaum yang telah ada secara turun temurun. Maka untuk sebagian daerah
setiap urang samando atau manantu menurut aturan adat harus di
jemput telibih dahulu, yaitu adat diisi limbago dituang, sekalipun
perkawinan samo-samo sanagari.

> Untuk daerah tertentu sekalipun perkawinan sesama sanagari dan
terjadi di rantau, dan marapulainyo alun di japuik, mako jika dia
pulang kakampung harus dilakukan penjemputan terlebih dahalu,
sekalipun dalam bentuk yang sangat sederhana, dengan mengutus
seseorang dengan membawa siriah dalam sapu tangan dan di nanti oleh
mamak dan urang samando dari piah keluarga sabalah.

> Tata cara penjemputan sesuai dengan tata cara adat yang berlaku
di nagari yang bersangkutan, atau atas kesepakat kedua bilah piah,
dan saindak-indak siriah langkok dalam carano. Sebaiknya di jelaskan
apa yang dimaksud atau filosofi siriah dalam carano itu. Karena
pada umumnya orang luar Minang banyak juga yang menggunakan siriah
sebagai kepala baso-basi.

> Diusahakan jangan terkesan bahwa kita memaksakan kehendah,
dengan mangatokan nan caro awak nan paling elok atau nak baragiah
gadang ke awak, tetapi nyatokanlah bahwa hal tersebut demi untuak
saling menghormati, dan demi keutuhan rumah tangga kedua belah
pihak dikemudian hari dengan landasan, "lain lubuak lain ikannyo,
lain padang lain bilalang`".

> [...]
salero indak saraso. Mato awak mamandang sumbang di urang pamenan
hiduik paduniran, di awak lamak gulai padek, diurang lamak gulai
manik`". Dengan arti kito pun mempersilahkan kepada mereka untuak
melakukan tata cara menurut adat mereka yang tentu ada pula
manfaatnya terhadap kerukunan rumah tangga mereka dan kedua
keluarga besar.

> Dan jika kita mendapat bisan atau menatu orang Jawa atau orang
luar, sebaiknya kemukakan dari awal bahwa, apa bila anak atau
kemanakan kita berada ditempat mereka, dia harus Jawa atau harus
dapat pula mengikuti adat dan cara-cara mereka, dan tentu begitu
pula sebaliknya, apabila dia berada di tempat kita, dia harus
Minang, jadi usahakanlah jangan bercampur air dengan minyak atau
sekandang itiak dengan ayam sakandang lai sabaun indak, hal ini
tentu sesuai pula dengan lambang negara kita "Bhinneka Tunggal Ika",
bermacam-macam hanya untuk satu tujuan.

> Manfaat malakok adalah sangat besar terhadap urang sumando yang
datang dari luar, segala haknya dalam kehidupan bermasyarakat akan
terlindungi terutama dalam hubungan suami istri. Jika terjadi
perselisihan diantara mereka berdua, yang dia tidak mampu untuak
manyalasaikan, maka dia dapat mengadu kepada mamak atau keluarga
tempat dia malakok, mamak atau keluarga tempat dia malakok akan
bertendak sebagai penengah dan sekaligus mambelah hak-haknya menurut
aturan adat nan balaku di nagari, kusuik disalasaikan kok karuak di
janiakkan, anyuik dipintek. Artinya dia tidak perlu menjemput mamak
atau keluarganya yang berada di tanah Jawa untuak manyalasaikan
persoalannya itu.

> Selanjutnya tentu harus di jelaskan kepada mereka secara
berhadapan, kepada suku atau keluarga mana dia dilakokkan, dan
syarat-syarat apa nan harus dipenuhi dan dilakukkan yaitu "adat
diisi limbago dituang". Ada yang dengan memotong kerbau, kambing
atau ayam sesuai dengan kemampuan atau kesepakatan, indak panuah
kateh, saindak-indaknyo panuah kabawa, tetapi nan siriah di langkok
dalam carano ijan di tinggakan, karena siriah langkok sangat besar
besar artinyo menurut adat di Minangkabau.

> II. Anak Pusako.
>
> Untuk anak pusako atau anak ujung ameh, sebaiknyo juga
dilakokkan atau dimasuakkan kesebuah suku di nagari, sesuai dengan
nagari asal ayahnya dan kasuku nan babeda jo suku ayahnyo. Secara
umum hal-hal nanlah kito terangkan diateh berlaku juo buat anak
pusako atau anak ujung ameh, namun ada beberapa hal nan paralu di
tambahkan antara lain adalah :

> Pungsi serta keberasilan seorang ayah dalam membina hubungan
anak dengan keluarga bako atau dengan dunsanak kemanakannya
sangatlah menentukan dalam masalah malakokan atau mamasukan seorang
anak kepada sebuah suku di Minangkabau. Dia tidak akan menemui
kesilitan dalam hal malakokkan anaknya kesebuah suku di Minangkabau
jika dia mengerti dan memahami serta melaksanakan apa disebutkan
dalam pepatah "anak di pangku kemanakan dibimbing, urang kampung di
patenggangkan, tenggang nagari jan binaso". Jika hal itu tidak
terlaksana dengan baik sangatlah tidak mungkin akan berhasil, kerena
dengan bako saja hubungan tidak baik, bagaimana dengan masyarakat
nagari ?. Persoalan ini tidak dapat dijadikan menjadi peraturan adat
nan salingka nagari, karena hal tersebut tergantung kepada baik dan
buruknya hubungan peribadi antara anak pusako dengan keluarga
bakonya.

> Perana keluarga bako sangatlah menentukan karena keluarga bako
inilah yang akan bertindak dan melaksanakannya. Dengan mencarikan
sebuah suku yang kiranya dapat menerima anak tersebut untuk
dilakokan dan masuk manjadi anggota keluarga dari suku tersebut.

> Dalam pelaksanaan malakok yang paling penting adolah kesediaan
dari pendatang tadi untuak maikuti segalo aturan-aturan nan berlaku
menurut adat, kok baiyua satolah maisi kok malangkah ikuiklah
mairing, kailia satolah sarangkuah dayung kamudiak satolah saantak
laga dan nanpaling penting samo-samo manjago nama baik keluarga.

> Demikianlah nan dapek ambo sampaikan mudaha2an ado manfaatnyo,
terimo kasih

> Wassalam,
>
> Azmi Dt.Bagindo
>

> Asssalamu'alaykum w.w.
>
> N. St Mudo
>
> untuang sajo lai tasemba pulo ka masalah malakok kapatang tu,
walaupun nan ditanyo indak sampai ka sinan partamono
> Sadono tasadio, kini tingga di awak, ka dipakai atau indak.
> gutia / cukia nan banyakno Mudo, lah ado indak pulo ajan doh
>
> Wassalamu'alaykum w.w.
>
> Bandaro Labiah
>

> "Nofend St. Mudo" wrote:
> v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url
(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape
{behavior:url(#default#VML);} st1\:*{behavior:url
(#default#ieooui) } Apakah (Alm) AA Navis dari pihak
Ibu tidak melakukan seperti halnya apa yang disampaikan Mak Bandaro
Labiah seputar pertanyaan Ridha kemaren?
> Saya rara (maliek ka nan sudah) seandainya dilakukan hal seperti
ini, tidak ada lagi yang membantah dari segi adat bahwa dia
yang "malakok" tersebut adalah ber etnis minang (walau nantinya,
pasti ada aja yg menanya-nanya dan menyampaikan).

> Apa yang dilakukan dek Masyarakat mianang di Luhak nan tigo,
saya rasa indak banyak berbeda dengan daerah minang lainnya, apalagi
dari daerah saya di hulu batang hari leriang kurinci sana. Dan hal
seperti ini pasti terjadi disetiap kita urang minang yang tidak lagi
hidup di ranah, hidup diranahpun juga sudah banyak sekali menikah
dengan non minang, tetapi tidak ada masalah...

> Salam

http://groups.google.com/group/RantauNet/web/peraturan-rantaunet.
- Tuliskan Nama, Umur & Lokasi anda pada setiap posting.
- Hapus footer & bagian yg tidak perlu, jika melakukan reply.
- Email attachment, DILARANG! Tawarkan kepada yg berminat & kirim melalui jalur
pribadi.
- Posting email besar dari >200KB akan dibanned, sampai yg bersangkutan minta
maaf & menyampaikan komitmen mengikuti peraturan yang berlaku.