Assalamu alaikum warahmatulLahi wabarokatuh,

Pak Dokter Mochtar Naim,

Fahaman teori M dan J yang Bapak pelopori baru mendapat perhatian saya pada
awal tahun 90an. Tetapi malangnya saya belum berkesempatan mentela'ah dengan
baik. Kebetulan juga  dan pada waktu yang sama saya baru mengenal pandangan
Dokter Kuntowijowo mengenai kaum kelas menengah Indonesia dari kaca mata
political economy. Pada tahun lepas, 2007, seniman Ikranegara, Ajo Duta dan
saya bersembang. Salah satu topik yang di bincangkan ialah teori M dan J. Pada
ketika itu Bang Ikranegara yang lebeh bersemangat berbicara tentang teori itu
dan beliau konteks-kan dengan suasana politik Orde Baru 'pimpinan' Suharto.
Bagi Bang Ikra keilmiyyahan teori M dan J itu telah berjaya, dalam satu hal,
memberi perlawanan resmi menganggah atau menyonsong arah politik murahan
Suharto itu.

 Makalah Bapak bertajuk Indonesia Bersyari'ah ini sesungguhnya telah membahas
satu topik semasa dengan penuh kekuatan ilmiyyah lengkap dengan hujjah hujjah
bernas dan padat. Pendekatan sociological yang di terakan telah banyak
meluaskan ruang berbicara politics of Indonesian Islam atau Indonesian Muslim
practice of the power politics of being majority but somehow pin practice the
power politics of minority.

Saya berterima kasih dengan kehadiran tulisan bapak ini dalam Pelanta RN
ini. Saya yakin tulisan Bapak ini menjemput kupasan dan bahasan yang cukup
mendalam semasa di bentangkan di Kongres Mujahidin III tersebut, dan
insya'Allah di RN ini nanti. Tulisan Bapak ini boleh di jadikan keynote address
dimana Bapak sebagai pembicara utama/paper presenter dan yang lainnya sebagai
respondent atau discussant. Insy'Allah, saya mencuba menjadi salah satu
respondent dalam perbahasan di RN nanti.