Dari Utusan Malaysia kito baco. Barangkali awak rancakpulo hati-hati jo Flu
Babi ko.

Penumpang diwajib pakai penutup

Oleh Ali Mahmood
utusanpah...@utusan.com.my

BENTONG 14 Sept. – Penumpang bas dan kereta api yang menghidap selesema serta
demam diwajibkan memakai penutup mulut dan hidung ketika pulang menyambut
Aidilfitri untuk mengelakkan penularan wabak selesema babi atau influenza A
(H1N1).

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, syarikat bas dan kereta
api diminta memastikan penumpang yang mempunyai simptom itu mematuhi arahan
berkenaan supaya virus tersebut tidak disebarkan kepada penumpang lain.

Bagi menyekat penularan wabak tersebut, tegasnya, semua syarikat bas ekspres
akan dibekalkan penutup mulut dan hidung yang bakal disumbangkan oleh beberapa
badan korporat.

``Dalam suasana gembira menyambut Aidilfitri, saya berharap kita semua terus
berwaspada kerana wabak H1N1 kini menjadi pembunuh senyap.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0915&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_02.htm