> Asa, nominalizati, sa stim si noi de ce sa ne ferim. Mai ziceti cateva,
> ca ma unge la inima.
>
> Neagu
>
> ps. Era unu care se vroia solutie de referinta in informatica de
> gestiune, dar imi scapa numele.

Ca sa mai limpezim nitel apele, ceea ce la noi se cheama indeobste
"informatica de gestiune" e un vax albina, o struto-camila . Sa ma
explic.
In alte tari sunt piete complet diferite pentru produsele de
contabilitate (care lucreaza la nivel de tranzactii / jurnale /
conturi / balante) si alte produse informatice utilizate in
intreprinderi (de tip ERP, CRM, MRP - pentru cei ami neavizati asta se
citeste "enterprise resource planning", "customer relationship
manager", "material requirement planning").
Cele din prima categorie se ocupa cu "modul cum se misca banii",
celelalte cu "modul cum se misca materialele / marfurile".
Nu este exclusa existenta unei solutii integrate ("bani /marfa") si se
pare ca astea au mare succes in ultima vreme.
La noi struto-camilele abordau (superificial, zic eu) ambele aspecte,
adica o pospaiala de note
contabile-solduri-jurnale-facturi-balante-casa-banca-incasari-plati-mijloace
fixe-salarii.
Plan ccontabil batut in cuie (si unul singur), netranzactionale,
mono-currency, taxe batute in cuie - you figure it out.
Dar erau ieftine. si faceau tot ce erau invatati contabilii sa faca
(asta e o specie foaret tipicara), de multe ori fiind dezvoltate "la
comanda" si se inmulteau prin relatii / cunostinte / contabil ce lucra
la 2 firme etc.
In alte tari se folosesc programe fie de uz personal (gen Qucken) sau
chiar programe de contabilitate specializate, gen TurboCASH. Asta e
facut de o firma din Africa de Sud, are o baza mare de utilizatori in
multe tari si a devenit open-source acu vreo 2 ani -  il puteti gasi
pe sourceforge. Dar, repet, e program de contabilitate si nimic mai
mult.
Din categoria  ERP (cei care ma cunosc stiu ca am damblaua asta de
vreo cativa ani) exista solutii open-source remarcabile. Multe sunt
solutii LAMP (SQLLedger, NOLA, OSSuite, CK-ERP) da' eu am oareshice
jene metafizice sa folosesc MySQL la asa ceva.
Ceva mai rasarite sunt Compiere (Java/JBOSS pe Oracle -si cica Sybase
si PostgreSQL dar cam fasaita solutia- si in ultimul an pe Firebird /
Fyracle) sau o alta solutie (de windows, dar merge si in Wine) AvERP.
Compiere are parte de contabilitate (si destul de buna:
multi-organization, multi-cuurency, multi-acounting scheme) dar nu
prea are parte de productie, Averp in schimb straluceste la
planificarea productiei dar nu stie contabilitate (inca, sa dea al de
sus sa am timp primavarta asta sa termin ceea ce am in lucru - cuburi
OLAP si contabilitate pre AvERP, plus actualizarea traducerii in
romana).
Ce lipseste pentru a fi folosite in RSR:
Compiere: plan de conturi romanesc (si eventual traducerea romaneasca)
AvERP: daca nu aveti nevoie de contabiliate urgent se poate folosi.
Nota bene: sistemele astea ERP sunt parametrizabile "la singe", nu e
vb de un program gen platforma / winmentor pe care il instalezi /
piratezi si incepi treaba, instalarea se poate face in 1-2 ore dar ai
nevoie de o analiza / modelare de biznis si o parametrizare de 1-2
luni in cel mai bun caz, adaugati va rog la reteta si trainingul
intensiv de rigoare si eventualele modificari / imbunantatiri si
ajungem la niste proiecte de 1-2 -> 3 -> 6 luni sau chiar mai mult. Sa
vedeti ce frumos e sa modelezi fluxul de prodictie cu tot ceea ce
trebuie (definirea listelor de materiale, introducerea parametrilor
legati de aprovizionare si ciclul de productie, costurile umane si de
utilaje, preluarea automata a informatiilor din sistem cu cod de bare
(subansamblul a din produsul b a intrat in postul c la ora x si a
iesit la y, are o fisa cu cod de bare ce e scanata de lucrator si se
calculeaza automat costurile de productie si capacitatea de
prodictie...etc.).
Ca sa nu mai lungesc, exista produse open-source (gratuite pentru
profani) dar implementarea lor necesita cojones cat casa si poate
costa consultanta cateva mii de euro (in schimb nu mai platesti
licente de cateva zeci-sute de mii de euro).
Si daca tot am amintit de cojones Silviu poate sa va confirme faptul
ca nu toate firmele (chiar daca activeaza in IT si cica au
compartiment de programare / dezvoltare) au dotarea anatomica necesara
sa se bage la asa ceva, si prefera sa dea zeci/sute de mii de euro pe
produse comerciale (din care Navison pare destul de ieftina in
comparatie cu Oracle financials, SAP, JD Edwards).
Sper din tot sufletul ca dupa ce ies din clinciul asta financiar in
care ma aflu acumm sa ma pot ocupa full-time de solutii ERP
open-source ptr piata din Romania. Din 98 incoace am trecut prin 4
sisteme ERP proprietare (atat ca beneficiar cat si in calitate de
consultant) si vine curand si al cincilea (SAP) si pot sa spun cu mina
pe inima ca in 80-90% din cazuri nu merita introdus un asemenea sistem
si o solutie open-source bine adaptata ar fi mult mai indicata si cu
costuri de implementare mult reduse.
Dar cum am zis, e nevoie de mucho cojones si din partea consultantului
(frunizor de servicii) si al beneficiarului .

BTW,  se simte cineva pe lista destul de macho sa se bage la asa ceva?

Tiberiu "enERP" Atudorei