On 04/26/2011 12:54 PM, Ionel Mugurel Ciobica wrote:
> Ma cam bate gindul sa le cumpar la parintii mei (ambii 70+) un laptop
> pe care sa-l conectez la internet cumva (probabil 3G, cu cartela).
> Inainte sa ma aventurez, stie cineva:
>
>   - daca acoperirea 3G este peste tot in tara?
nu

> Daca nu, stie cineva
>     despre comuna Arbore din judetul Suceava?
>   - ce operatori sint demni de luat in seama?
orange si vodafone. teoretic si digi ( rds ), dar ...

>   - 3G asta merge cu linux din teava?
depinde de modem si de distributia de linux

>   (Nu voi avea mult timp sa ma joc
>     cu jucaria respectiva, imi voi vizita parinti scurt, 1-2 zile)
>   - internetul asta 3G (cu care nu am experienta absolut deloc) este
>     suficient pentru un skype?
cind merge bine, da. cind nu..
acu 2 sapt am avut probleme cu yahoo voice&video pe un 3G de la vodafone
in centrul ploiestiului. blocul in care s-a facut experimentul ecraneaza
bine semnalul, asa ca pina la urma in loc de vodafone 3G a trebuit sa
folosim RDS fibernet

> Acesta fiind singurul program pe care ai
>     mei il vor rula sa-si vizioneze nepotii din tari straine...
>   - Este si altceva in afara de 3G? Ai mei au un telefon fix de la
>     romtelecom. Nu stiu in ce masura ar merge un adsl...
suna la informatii rtl si intreaba. daca merge, va fi net superior
oricarei variante 3G.

>   - Cind se face conectarea la internet, adresa IP este publica sau
>     privata?
privata

>   Daca e privata, se poate configura dracia sa faca un tunel
>     ssh revers, ca sa ma pot conecta eu la acel laptop sa pot remedia
>     eventualele probleme care pot aparea?
rulezi un openvpn client pe care il pui sa se conecteze la tine

>   - Ideal ar fi sa gasesc o solutie la cheie, din cauza timpului, deci
>     vinde cineva laptoape cu linux si dracii 3G gata configurate dupa
>     placul clientului? Daca da, la ce pret se urca asa ceva?
>   - Alte sfaturi pe care le aveti sint binevenite.
evita solutiile bazate pe tel mobil, daca poti.