INTERVJU V.PUTINA AMERICKIM SMI (2) 20.6.2001.
11:38

 INTERVJU VLADIMIRA PUTINA AMERICKIM SMI (2) nastavak)

 P.TAJLER (Njujork-tajms”): Gospodine predsednice, govorili ste o
opasnostima i o tome da ste spremni da te opasnosti razmatrate zajednicki I
da se zajednicki borite protiv njih. Ako do toga dodje, nece li ispasti tako
da ce se Kina, koja se protivi stvaranju svih vrste sistema protivraketne
odbrane, osecati u vecoj opasnosti i izrazavati svoje nezadovoljstvo? To je
prvo pitanje. To jest, da li ce se po vasem misljenju odnosi izmedju Rusije
i Kine promeniti nagore? I drugo pitanje, ako dozvolite, hteo bih da
postavim o Iranu. Vi ostvarujete zajednicke projekte sa Iranom, pomazete
Iranu u izgradnji atomske elektrane. Sergej Ivanov je svojevremeno izjavio,
da SAD isporucuju Severnoj Koreji iste takve reaktore. Hocu da kazem, da SAD
to opravdavaju time sto Severna Koreja odustaje od svog vojnog nuklearnog
programa. Mozete li i vi usloviti svoju saradnju u nuklearnoj oblasti sa
Iranom otprilike istim uslovima?

V.V.PUTIN: Sto se tice odnosa Kine prema tim problemima – to pitanje treba
da uputite Djijang Ceminu. Vi ste to pitanje formulisali tako da ispada da
se Kina i uopste prema svakoj protivraketnoj odbrani odnosi negativno. Meni
to nije poznato. Medjutim, Sporazum o protivraketnoj odbrani iz 1972. godine
vec predvidja odredjeni sistem protivraketne odbrane. Ona je tamo
predvidjena, predvidjena je protivraketna odbrana dva regiona. Sjedinjene
Drzave su izabrale rejon za stacioniranje svojih nazemnih raketnih uredjaja,
a Rusija je izabrala Moskvu. Koliko je meni poznato, Kina nije protiv onog
sto je propisano tim Sporazumom i zato se ne moze govoriti da je ona protiv
bilo kakve protivraketne odbrane. Ako ja dobro razumem nase kineske kolege,
oni su protiv krsenja samog Sporazuma. Moram kazati da sam danas telefonom
razgovarao sa Djinang Ceminom. Ja sam mu kazao da sam preneo signal koji je
preko mene poslao predsedniku Busu i moram reci da je predsednik veoma
pozitivno reagovao na moju izjavu povodom toga da Kina smatra da se
incindent sa avionom moze smatrati okoncanim. Predsednik je takodje
pozitivno i mirno reagovao i kazao, da to treba zaboraviti. I danas u toku
razgovora sa mnom predsednik Djijang Cemin je kazao da on ceka predsednika u
Sangaju najesen i da se raduje sto je on pristao da u okviru susreta na
najvisem nivou Azijsko-pacificke ekonomske saradnje posebno razmotri
probleme americko-kineskih odnosa, i Kina se za to priprema. Na to skrecem
paznju u vasem pitanju i mislim da je ono ipak formulisano u pravilnom
pravcu. Mi, naravno, sve nase akcije moramo u toj sferi proracunavati i
gledati kako druge nuklearne drrzave reaguju na to. U tom smislu veoma je
znacajna transparentnost nasih akcija kako se niko od nuklearnih drzava ne
bi osecao ostecenim, da se ne bi osecao da se desava nekakva zavera iza
njihovih ledja, jer bi u protivnom povratni rezultat mogao biti suprotan
ocekivanjima. Mi necemo poboljsati medjunarodnu bezbednost, vec cemo samo
mir uciniti ranjivijim. A znate li koliko Kina ima balistickih raketa?

 P.TAJLER: Osamnaest.

V.PUTIN: I potencijalne ekonomske mogucnosti takodje su vam poznate? Zato je
ovde potrebno delovati veoma brizljivo. Ponavljam, niko ne sme da se oseca
ostecenim. Mi ovde moramo da delujemo rukovodeci se principa – ne nanesi
stetu. Nasi americki prijatelji govore o buducim opasnostima, o sprecavanju
buducih opasnosti. Znaci, svi mi priznajemo da danas postoji odredjeni
balans i kao minimum ne smemo da ga narusavamo danas, ne smemo da nikog
provociramo na trku u naoruzavanju. I naravno, sve nase akcije moraju da
budu u odredjenim granicama. Zato “nuklearni klub”, svaka drzava “nuklearnog
kluba”, naravno, mora da bude informisana o onom sto se desava i o
pregovorima sa nasim americkim partnerima. Pri tom, razume se, sve zemlje
sveta misle na svoju sopstvenu bezbednost.

P.TAJLER: Ima li Rusija nameru da po tom pitanju zauzme jedinstvenu poziciju
s Kinom?

V.PUTIN: Mi imamo nameru da ocuvamo taj balans bezbednosti koji danas
postoji u svetu u celini i u tom smislu Kina je sustinski sastavni deo. I ne
samo Kina, nego i druge nuklearne drzave. I mi svi znamo za stavove, recimo,
Francuske. Misljenja sam da mi nemamo prava da tom pitanju prilazimo mimo
misljenja Francuske. Druge nuklearne drzave takodje veoma pazljivo prate sta
se desava u toj sferi. Ja jos jednom ponavljam da ovde nemam sta da dodam:
nase akcije ne smeju da proizvode bojazan da ce neko biti zaobidjen, da ce
biti obmanut, ne smemo da stvaramo situaciju koja ce podstaci trku u
naoruzavanju. To je veoma opasno. Zato mi i govorimo da je balans stvoren.
Dopustimo da postoje nekakve opasnosti o kojima mi zajednicki moramo
porazmisliti. Dajte da zajednicki i porazmislimo. Zato sto, odrzavajuuci taj
balans, mi moramo poboljsavati kvalitet bezbednosti. Moramo svi biti zajedno
i ne narusavati taj balans. Upravo na tom planu treba tretirati i nase
kontakte s Kinom. Sto se Irana tice, to je nas sused, mi imamo visevekovnu
istoriju medjudrzavnih odnosa. Iran prezivljava, po meni, proces obnove i
postepenog ulaska u medjunarodnu zajednicu. To potvrdjuju i rezultatui
poslednjih izbora. Ja sam se sastajao sa predsednikom Hatamijem ovde, u
Moskvi. On je savremen covek, veoma snazan i veoma dostojan partner.
Misljenja sam da on namerava da razvija zemlju u pravcu ukljucivanja Irana u
medjunarodnu zajednicu. Mi razumemo zabrinutost SAD i zabrinutost Izraela.
Mi to uzimamo u obzir u nasim odnosima sa Iranom. Kada nam kazu da mi
nameravano da modernizujemo naoruzanje Irana, onda ovde treba pojasniti
pojmove. Mi smatramo da su politicke teze koje se tu i tamo koriste kako bi
se potisnula Rusija sa trzista naoruzanja, pa i na trzistu naoruzanja Irana,
jednostavno instrument nedobronamerne konkurencije. Zato smo mi saradjivali
sa Iranom, mi imamo odredjene obaveze u sferi vojno-tehnicke saradnje i mi
cemo te obaveze izvrsavati. Ali postoji sfera koja izaziva posebnu
zabrinutost SAD i predsednik mi je o tome govorio na susretu u Ljubljani. To
se odnosi, naravno, na oruzje za masovno unistavanje: na nuklearno oruzje i
raketne tehnologije. Moram vam kazati, a to sam rekao i predsdeniku, da u
planovima vojno-tehnicke saradnje izmedju Irana i Rusije tih programa nema,
niti se planiraju. I taj stav Rusije poznat je i rukovodstvu Irana. Rusija
je preuzela na sebe odredjene obaveze u vezi sa nesirenjem naoruzanja i ona
ce te obaveze postovati. Cak stavise, to odgovara i nasim nacionalnim
interesima. Ako upitate strucnjake kakvim raketnim naoruzanjem raspolaze
Iran i kakvi su njegovi dometi, onda cete shvatiti da ja ovde nista ne
preuvelicavam. Sto se tice odbrambenog naoruzanja, to je posebna tema i
misljenja sam da ona ne treba da izazove bojazan ni kod koga. Sto se tice
drugih aspekata, mogu vam kazati da, zapravo, nije tajna da evropske zemlje
aktivno razvijaju svoje odnose sa Iranom. Nemacka je odobrila kredit od 2
milijarde maraka, poslovni krugovi SAD su u kontaktu sa oficijelnim
licnostima Irana. Ako je za nekog to tajna, za nas nije. Mi znamo ko, gde i
kada se sastaje. Ja sam predsedniku Busu saopstio i prezimena.

P.TAJLER: Dakle, hocete da kazete da Amerikanci obavljaju biznis sa Iranom?

V.V.PUTIN: Pripremaju se. Pripremaju se za to da zapocnu svestranu saradnju,
i pravilno cine. Ali zasto mi treba da ostanemo na repu, ne razumemo. Vi ste
pomenuli da SAD grade atomsku elektranu u Severnoj Koreji. Pravilno ste
spomenuli. E upravo takvu atomsku elektranu mi pomazemo da izgradi Iran.
Ovde se nista posebno ne desava. Strucnjaci ce vam reci da to apsoutno nije
skopcano sa mogucnostima proizvodnje nuklearnog oruzja. Vi kazete da su SAD
uslovile izgradnju atomske elektrane u Severnoj Koreji neproizvodnjom
nuklearnog opruzja u toj zemlji. Tojest, vi smatrate to efikasnim. Pa zasto
nam onda Severnu Koreju predstavljate kao “neposlusnu zemlju” koja je kao
takva opasna? Ja vam govorim da mi iz obzira sopstvene bezbednosti ne
nameravamo da nuklerarne tehnologije predajemo drugim zemljama, pa ni Iranu.
Razume se, mi mozemo zamisiti da neko nekakvim ilegalnim putevima,
zaobilazeci nase zakone i oficijelnu politiku zemlje, nekakvi ljudi mogu
pokusati da nesto prodaju i zarade pare. Mi cemo ciniti sve da to presecemo.
Ali se to odnosi ne samo na Rusiju, to se odnosi na svaku drugu zemlju.
Misljenja sam da je ovde potrebno i uopste prestati sa bavljenjem ispraznim
optruzbama jedni drugih. Potrebno je zajednicki raditi kako bismo se
efikasno suprostavili sirenju nuklearnog oruzja i raketnih tehnologija.
(nastavak sledi)

Miroslav Antic,
http://www.antic.org/