Mine egne erfaringer kommer fra den Tyske BrauEule II som jeg påtog mig rollen
som forhandler af. Jeg er dog holdt op igen.

Den brillerer som mæskeautomat: tilsæt ingredienser, kom vand i damp-kammer,
tilse at alt malt er godt vådt og omrørt; programmer temperaturforløb  -  og
sæt i gang.
Med denne opstilling brygger vi her på min arbejdsplads - i arbejdstiden -
fordi maskinen er så selvkørende.
Der skal naturligvis skiftes lidt om når der skal sis og koges, men hen over en
arbejdsdag kan man enkelt og let lave en 25-27 liter udmærket øl.
Maskinen siger selv til når der skal hjælp til.

Rengøringen er enkel: vask gryden op og put en opvasketablet i selve maskinen.

Sådan en maskine står i ca 17K.

For mig er det behovet for større kapacitet der har betydet at den er stillet
lidt til side igen, og erstattet af et 100L setup, som så er 100% manuelt.
Og springet til endnu højere kapacitet er virkelig under overvejelse.

Jeg må også sige at når man vil brygge så ret specielle øl, som jeg åbenbart
vil, er manuel en ret god løsning.
Der er dog masser og masser af manuelt arbejde både før og efter brygget med at
få alting rent nok osv.

//Henrik 3400