Hej

Den største forskel på us-05 og S-04 er attenuationen, det vil sige hvor
meget restsukker de efterlader. 05 ligger på ca 85% og 04 på ca. 75%
I praksis betyder det at en øl gæret med 04 vil virker mere fyldig da den
efterlader mere restsødme og dermed også større krop, en øl gæret med 05
vil gærer længere ned hvilket giver en mere tør øl med mindre krop.
S04 egner sig derfor bedst til de lidt alkoholsvage engelske typer da de
ellers vil blive for tynde og kedelige med en us-05.
US-05 egner vi bedst til de ales hvor vi ønsker en tør øl. Især IPA og
meget alkohol tunge øl som IIPA, Imperial Stout og barleywine bliver gode
med US-05. IPAen fordi det er humlen som skal dominere smagen og de tunge
øl fordi de let bliver for søde og vamle hvis ikke de gærer så langt ned
som muligt.

Disse betragtninger om gæren forudsætter jo at urten er den samme. Du kan
godt bruge en us05 til en brown ale. Men du skal enten acceptere at den
bliver tørrer end dem du tidligere har lavet med S04, eller du skal
korrigere for det i dit mæskeprogram og/eller i din maltsammensætning.

/Thomas