Jag kanske skall förklara hur du bäst skall behandla jästen.

 När jästen får ild så bygger den ett tjockt cellmembran för varje delning.
Om det inte finns tillräckligt med ild så kan den inte längre producera
ämnena I cellmembranet. Det gör att vid delning får cellerna dela på ämnet
I cellmembranet och membranet blir tunnare och tunnare för varje delning.

 När det blir för tunt spricker det och ämnena I cellen kommer ut i ölet
och ger en otrevlig smak. Man kan motverka det genom att tappa om så man
får bort döda celler som har tunt cellmembran.

 När man köper jäst och häller I vörten så är dom för få och behöver bli
fler. Man skakar då vörten före, för att få ner ild I vörten så dom kan
fortplanta sig och bygga upp ett tjockt cellmembran I början. Det är bara
att den ilden som man lyckats skaka ner tar fort slut.

 Det är bättre att tillsätta tillräckligt många celler från början, och som
har ett tjockt cellmembran.

 Dom skall också vara acklimatiserade till den vört du senare skall slå dom
i. Så du skall föda upp dom i samma stamvörtstyrka och temperatur dom
senare skall arbeta i. Om du har en person på Grönland och en i Afrika så
jobbar dom direkt och bra där. Men skulle du byta plats på dom innan dom
börjar jobba så måste dom acklimatisera sig innan dom jobbar bra. Samma med
jästen, den måste klimatisera sig och det tar tid och energi från jästen.
Det gäller både temperatur och stamvörtstyrka..

Skulle du föda upp den på vanligt socker så blir dom slö och vill ha socker
i stället för värt. Som när du ger ungarna en massa godis då vill dom inte
äta grönsakerna.

 Det bästa är att ta den vört dom senare skall arbeta i och ställa undan
huvudvörten kalt några dagar medans du föder upp jästceller. Ar du haft
tillräckligt rent och sterilt kan vörten stå några dagar.

Själv är jag lat och använder sprejmalt i stället. Men sprejmalten behöver
tillsättas näring åt jästcellerna. Vad exakt behöver dom, jo dom ämnena som
finns i jästcellerna. Vad hittar man det billigast i rätt proportioner –
just i jästceller. Jag tar något eller några paket torrjäst från mataffären
och slår i vattnet samtidigt som jag tillsätter sprejmalten. Det är ingen
risk att dom levande kommer i vörten för när man kokar upp sprejmalten
kokar dom sönder.

 Sedan när Sprejmalt vörten svalnat tillsätter man dom jästcellerna som man
vill föröka. Detta kam man göra några dagar före man brygger så är dom
färdiga att arbeta när man bryggt färdigt. Skall man göra det enkelt kan
man använda en stor PET flaska och man skakar den var gång man passerar
den. Skal man jäsa svalt kan man ha den i kylskåpet. Så skakar man den var
gång man öppnar kylskåpet för att ta något.

 Vill man optimera uppfödningen kan man ha steriliserad luft man blåser ner
i vörtkärlet ( med ett steriliserings filter före behållaren, Ytterligare
kan man ha en magnetomrörare i vörten, En inplastad magnet stav som ligger
i vörten och en magnet platta under som snurrar. Ni har säkert sett det på
kemi lektionerna. Staven köper man bäst och sedan kan man ha en apparat
fläkt under som man klistrat fast 2 kraftiga magneter på. Man snurrar så
fort att man ser vattenytan börja böja sig till en virvel. Med detta för
man en verklig stor och snabb tillväxt.

 Denna jästvört blir vekligt potent med många celler och kraftiga membran.
Den kan man sedan slå i bryggvörten utan att behöva ilda vörten eller att
behöva tappa om till en sekundär jäsning.

 Jag var en gång borta från min jäsande vört i 2 månader och när jag kom
hem var den fortfarande perfekt – bara att flaska.

 Hopas det skapat lite klarhet