MIŠA ĐURKOVIĆ: IDI U BUGARSKU I VIDI SVETLU SRPSKU BUDUĆNOST

petak, 29 oktobar 2010 16:27

To što su srpske plate više od bugarskih nije rezultat naše bolje
produktivnosti. Razlog je samo što su oni ranije završili privatizaciju javnih
preduzeća. Mi tek prodajemo Telekom, a ostao je i EPS, pa ima to da se krcka
još par godina

Nedavno sam pokušao da vam iznesem mehanizam sluđivanja javnog mnenja, koji sam
nazvao lažnom fortifikacijom. Kako ova država sve više propada, a ljudi koji
čine vlast moraju sve niže da skidaju gaće, imaćete nažalost sve više prilike
da na ovdašnjim medijima gledate gomilu spinovanja i sličnih mehanizama iz
pomenutog arsenala. Ako mislite da je ona kreatura sada slučajno lansirana u
centar medijskih zbivanja, grdno se varate. Za to je obezbeđena dobra lova, a
kolumne koje potpisuje u glasilu Tadićevog kabineta, čiji stvarni vlasnik leži
u bolničkom apsu, piše jedan nesrećni plaćenik koji je nekada bio čak i dobar
pisac.

Čemu sve to služi? S jedne strane, LDP struktura i njeni strani sponzori već
godinama pokušavaju da angažovanjem estradnih zvezda podignu sebi popularnost.
Ovaj projekat je svoju inicijalnu fazu imao još 2001, kada je Milica Tomić
odvela Draganu Mirković da održi koncert u jednoj bečkoj galeriji nazvavši to
redi mejd umetničkim radom, što je sa ogromnim tekstom u „Vremenu" opravdao
Branko Dimitrijević. Radi se o ključnom političko-ideološkom obrtu ovih krugova
prema takozvanom TF (turbo-folku): dok je 90-ih to tumačeno kao zvučna slika
Miloševićevih ratova i proizvod režima (Pera Luković, Dragićević-Šešić), u ovom
veku TF postaje „multikulturna, progresivna globalistička" muzika. Karleuša je
odmah inicirana u gej ikonu, da bi posle formiranja u LDP pristupili Šaban
Šaulić i Sneki Babić. (Više o tome, ako neko hoće da čita, u knjizi „Slika,
zvuk i moć" od istog autora.)

Mnogo je, međutim, važniji drugi motiv. Promovisanje onog monstruma preko
manufakture porodice Bećković pokazuje da su tu i prsti gazda Krleta i
stranaca. Pravljenjem skandala u kome onaj polusvet proziva Ćirilova zapravo
treba da se skrene pažnja od svega onog što sam Tadić i njegov režim rade ovih
dana.

Alo, ljudi, kakva vas je Karleuša spopala?! Prođoše izmene ZKP, kao da se radi
o najbenignijoj uredbi, uveliko se priprema izmena izbornog sistema, kojom hoće
da ukinu proporcionalni sistem, raspisan je tender za prodaju Telekoma, a Tadić
se sprema da nam priredi još jedno veliko poniženje tako što će da ode u
Vukovar, gde će Josipović da ga izvede pred udruge branitelja. Evo, predlažem
da neizostavno ode da klekne u Ovčaru, a da posle sa Tompsonom u duetu otpeva
„Jasenovac i Gradiška stara". Šta, mislite da bi odbio? Pitajte Hilari da li
Boris išta više odbija. Uzgred, ako mislite da sam prestrog prema Matijinoj
devojčici, Krletu i Šaperu, pitam vas zašto niko od njih ne sme da pusti
Aleksandru Smiljanić da u udarnom večernjem terminu polemiše s bilo kime o
prodaji Telekoma.

MOJ PUT U SIROMAŠNU EU Ali konačno da dođemo do moje ovonedeljene teme. Kažem
prijateljima kako sam bio ovih dana u Evropskoj Uniji. Gde, pitaju oni. U
Bugarskoj, odgovaram ja, a oni u smeh! Pa kakva je to Evropska Unija, pitaju
oni. Isto onakva kakva ćemo i mi da budemo ako nas tamo priupuste za
deset-petnaest godina.

Posmatranje današnje Bugarske zaista jeste pogled u našu logičnu budućnost, pa
ću vam ovde ponuditi neke podatke i utiske koji u velikoj meri ukazuju na to
šta će i sa nama da se dešava ako se okupacija nastavi.

Prvo, odbacite svaku predrasudu arogantnog tipa da smo mi nešto posebno u
odnosu na njih. Običan narod koji srećete je vredan, radan, skroman, često
nasmejan i gostoljubiv. Veoma poštuju svoju tradiciju i vole svoju zemlju. O
nama znaju mnogo više nego mi o njima, gledaju srpske televizije, tvrde da je
Beograd veliki grad koji im se dopada i bore se da nekako prežive.

No da vidimo šta kažu stvarni pokazatelji. O stabilnosti političkog i
društvenog sistema verovatno najbolje govori činjenica da je gotovo preko noći
moguće da se formira partija koja na sledećim izborima preuzme vlast. To se
jednom već desilo početkom decenije, kada se car Simeon pojavio iznebuha i
preuzeo vladavinu. Danas je to slučaj sa partijom GERB Bojka Borisova,
nekadašnjeg telohranitelja diktatora Todora Živkova. Ovaj fini gospodin je
nakon toga bio kontroverzni bisnismen da bi preko noći postao najpre pomoćnik
ministra policije, pa gradonačelnik Sofije, a onda i predsednik vlade. Poznato
je da je bio dobar prijatelj pa neprijatelj sa Jocom Amsterdamom, a možda
najbolji opis činjenice da on vlada Bugarskom dao je jedan moj poznanik koji je
rekao da je to otpilike kao kad bi ovde pokojni Arkan dobacio do mesta
premijera.

E sad, i našeg Mirka bi neko optužio da se radom za konsultanske agencije, kao
i boravkom na čelu agencije za privatizaciju, takođe bavio kriminalom. No to
nije isto. Mirko je fin gospodin i ne pojavljuje se u javnosti bez odela i sa
bradom od tri dana kao gosn Bojko.

Bojkova partija inače ima manjinsku vladu, kojoj većinu obezbeđuje Ataka. Ova
partija je na poslednjim izborima dobila 10 odsto sa tvrdom antimanjinskom
politikom. Dovoljno je reći da bi nas, kad bi se takva partija na izborima
domogla 10 odsto glasova, verovatno bombardovali bez razmišljanja.

Naše sličnosti počinju sa stvarnim vladarima. Tamo je najvažnija osoba u zemlji
američki ambasador gospodin Vorlik, dok je ovde njegova supruga gospođa Meri.
Dalje, i tamo ne vole nevladine organizacije. Prošle godine je u medijima
protiv njih vođena prava kampanja. Optuživali su ih da monopolišu i uzurpiraju
evropske fondove, a ništa konkretno ne doprinose osim lagodnog života za svoje
članove.

EURO PROTIV EVRA Plate su niže nego ovde. Prosečna je oko 250 evra. BDP per
capita se nalazi na 12 odsto od evropskog proseka!? Naše više plate nisu
međutim rezultat bolje produktivnosti. Oni su samo mnogo ranije završili
privatizaciju javnih preduzeća. Mi tek prodajemo Telekom, a ostao je i EPS, pa
ima to da se krcka još par godina. Kod njih je sve to predato u ruke strancima.
Recimo, njihov EPS je podeljen u tri rejona od kojih severni drže Česi,
središnji Austrijanci i južni Nemci. A struja najskuplja u regionu.

Spoljnotrgovinski deficit je veliki i pored solidnog deviznog priliva od
turizma. Spoljni dug je preko 50 milijardi dolara. Struktura privrede dosta
liči na našu: 7 odsto poljoprivreda, oko 20 odsto laka industrija i čak 70
usluge, dakle virtuelna privreda. U neformalnim razgovorima čujete da od
industrije nema ništa ozbiljno, a da je poljoprivreda smrtno ugrožena. Naime, i
ne tako male evropske fondove za zajedničku poljoprivredu, te za koheziju i
regionalni razvoj slabo ko može da koristi jer se selo nemilice prazni. Svi
beže u nekoliko velikih centara, naročito u Sofiju.

Najporazniji podatak je činjenica da se broj stanovnika u poslednjih dvadeset
godina smanjio za 1,3 miliona stanovnika. Od nekadašnjih devet miliona Bugarska
se kreće ka cifri od 7,5 miliona žitelja. Naročito odlaze mlade porodice,
studenti, inženjeri, dakle najobrazovanije stanovništvo. A kao rešenje se ne
pominje podsticaj rađanja ili povratak odseljenih, već - pazite ovo - uvoz
radne snage. Odakle? Pa iz Azije, Avganistana, Vijetnama, severa Afrike itd.

Na derbiju između Liteksa i Levskog, posle ozbiljne tuče u kojoj su učestvovali
svi igrači, isključena su trojica. Nisam video šta o svemu tome kaže naš stari
poznanik a njihov novi selektor Lotar Mateus.

Konačno i njih, kao i nas, treba hvaliti za ponudu dobrog provoda, što je
obično indikator kolonijalnog statusa zemlje. Hrana je veoma dobra i prilično
jeftina, crna vina su izvanredna. U Sofiji ima dosta antičkih spomenika, puno
crkava iz različitih perioda i nekoliko lepih muzeja.

Mnogo naših ljudi, nažalost, ne zna da u crkvi Svete nedelje usred Sofije
počivaju mošti našeg kralja Milutina Nemanjića. Zbog toga ovu crkvu narod
naziva Crkva svetog kralja a Milutina smatra svecem zaštitnikom svog grada.
Današnja Bugarska crkva dobila je svoj raskolnički deo. Oni svoje službe
obavljaju u šatoru razapetom u parku, gde se nekada nalazio mauzolej Georgija
Dimitrova. Zanimljivo je i da u crkve počinje unošenje stolica za sedenje (kao
kod rimokatolika).

S druge strane, sve je još uvek na ćirilici uključujući i nazive stranih banaka
ili Mekdonaldsa. Malo je poznato da su Bugari imali veliki problem sa
briselskom birokratijom, koja ih je terala da za naziv evropske valute u svoj
jezik uvedu latinizovanu verziju „euro". Jedva su uspeli da se izbore za
ćirilično „evro".

Postoji, nažalost, jedna velika razlika između nas i njih. Njima ne komadaju
državu. Štaviše, oni čak nemaju ni Zakon o manjinama i ne priznaju ih. To je
rezultat činjenice da ih Zapad vidi kao deo „sanitarnog kordona" prema Rusiji.

http://standard.rs/vesti/49-kolumne/5783-mia-urkovi-idi-u-bugarsku-i-vidi-svetlu-srpsku-budunost-.html