Vraagje van een noob (dat ben ik),

Ik heb vanochtend een wijziging gemaakt, en vraag me af of ik dat op de
aanbevolen manier heb gedaan. Het gaat om
De gemeente heeft een wandelpad (een trap) afgesloten met een groot hekwerk.

Mijn eerste vraag is hoe ik dat weergeef. Vanzelfsprekend heb ik het pad
"access=no" meegegeven, maar ik wil ook duidelijk hebben dat er een hek
dwars over het pad geplaatst is. Dat heb ik nu gedaan met een node op
het pad, met tag "barrier=fence". Dat laatste lijkt niet aanbevolen,
alleen ways zouden deze tag horen te krijgen, niet nodes. Hoe zou ik het
wel moeten doen?

Mijn tweede vraag is of ik de relaties goed heb gezet. Dit weggetje was
onderdeel van drie wandelpaden. Ik heb met JSOM de relatie van deze
wegen omgezet naar de aanbevolen route (de gemeente heeft borden
geplaatst met de tekst "omleiding, hou rekening met 15 seconden extra
reistijd". Vlakbij snackkiosk "Ed Kroket". Mooier kan je het niet
krijgen, toch?). Enfin, ik gebruik JOSM zelden, en vroeg me af of ik nog
rekening had moeten houden met de richting (direction) van de ways. Ik
heb de lijst van ways wel op goede volgorde gezet, maar ben niet bekend
genoeg met JOSM of dat afdoende was.

Dank voor de suggesties,
Freek