Fa temps que molts somniem en veure a la Generalitat fer quelcom similar. Ara fa uns mesos, l'Ajuntament de Barcelona i el de Mataró van crear el CATix. Aquests sistema és un Knopix modificat. Per llançar-lo es van distribuïr moltes còpies a través del diari AVUI. Volia somniar veure que el CATix podia esdevenir un Linex o un Guadalinex però em sembla que està molt lluny d'aconseguir-ho. Ni el seu funcionament és el mateix ni res que s'hi assembli. De fet, el CATix, és l'únix linux en liveCD que no he aconseguit fer arrencar en el meu portàtil (el tinc amb Debian funcionant perfectament).

A mi sempre m'ha funcionat bé, però jo al meu portàtil hi tinc Fedora. Deu ser això :-)

El pitjor del cas és que dóna la sensació que s'adopta el CATix com all inux català (en equiparació al Linex o al Guadalinex) i no m'agrada. Tenim un govern que va prometre apostar pel programari lliure (a veure quan fan alguna cosa) i del que esperava veure'n alguna distribució Linux amb cara i ulls. Però sembla que ara ja tenen el CATic i amb això ja s'ha fet la"nostre distro".

El Catix està molt bé, però tens raó quan dius que no és el mateix que un Linex, una Debian, una Fedora, etc.

Però aquí entrem en una altre debat més de fons: donar suport al programari lliure vol dir que hem d'acabar fent la nostra pròpia distribució? Ningú discuteix que això estaria bé, que ho estaria. Però potser no seria millor intentar col·laborar amb les distribucions que ja existeixen?

Fer una distribució BEN FETA, amb manuals, suport, formació, etc. són molts diners. Per fer-ho tal i com s'ha de fer, algú l'ha de mantenir i d'actualitzar durant anys (problemes de seguretat, bugs en general, ja sabeu).

Perquè, no cal dir-ho, no serveix de res gastar-se quatre duros amb una distribució que no té suport, ni manuals, ni es corregeixen els problemes que de les aplicacions, etc. És una cosa que s'ha de plantejar a llarg termini. Si volem que s'instal·li a les escoles, instituts, etc. ha de tenir tot això i més.

Per fer-ho tal i com s'ha de fer, s'han de gastar molts diners i s'ha de fer una aposta molt forta (instal·lar-la a tot arreu, manuals a les biblioteques, cursos de formació de professors, llocs web, repositori públic de fonts, un equip important de programadors dedicat a temps complet a resoldre els problemes, suport via web, telèfon, etc.) i no sé si val la pena que ens els gastem, sobretot tenint en compte que ja hi ha distribucions que tenen empreses o comunitats importants al darrere i que, unint esforços, ja ens podríen proporcionar tot això.

Aquesta és la meva opinió personal.

NOTA: Jo no formo part de cap comunitat ni de cap empresa que tingui una distribució GNU/Linux.

--
Jesús Corrius
<[EMAIL PROTECTED]>