El Dilluns, 24 de Octubre de 2005 20:45, Xavier Amatriain va escriure:
> Recordo que un dia parlant amb el rms li vam preguntar quina distribucio
> utilitzava. Va dir que Debian i, preguntat sobre les raons, va dir
> exactament aixo: "Es la mes lliure". Recordo que les raons concretes que
> va donar van ser:
>
> 1. Es la unica distribucio que dona credit explicit a GNU, parlant de
> GNU/Linux
> 2. Es la unica distribucio que distingeix entre paquets free i non-free
> de forma explicita.
> 3. Es la unica distribucio que "per defecte" no instal.la paquets no
> lliures.

> [...]

Em temo que aquests 2 punts no els compleix ni Debian :) Porta el Firefox en
binari?  No fa gaire, en Richard explicava que la versió binària del Firefox
no és prou lliure: conté el programari Full Circle per a les petades.

Com algú ha dit al fil, darrerament ha dit que tot i el Contracte Social de la
Debian la UTUTO supera Debian a l'hora de ser estricte amb les llicències
d'allò que porta.

Si es tracta del que RMS diu, en diverses converses, quan la cosa es
complicada, sovint és pragmàtic i es decanta per conviure amb la realitat
mentre es penca amb les idees clares, amb l'objectiu clar de la llibertat.
Per exemple, en una conversa sobre si els programes lliures per Windows
endarrereixen o no que més persones usin sistemes completament lliures; si és
una situació de modes més que no pas d'entendre la necessitat d'usar
programes lliures --una mostra és el que costa que s'usi GIMP per Windows,
doncs Photoshop és considerat «fashion». Sobre això em va dir que «és
veritat, però no és fàcil saber si el costat positiu és més gran o més petit.
No és útil argumentar-ho. L'important és reconèixer que hi ha els dos
costats».

Així més que usar o potenciar tal o qual distro, potser és més útil ser
conscient de l'estat de les coses, del fàcil que és perdre la llibertat a
l'hora d'usar ordinadors, i educar donant la màxima prioritat a les qüestions
de llibertat.

--
Benjamí
http://weblog.bitassa.net