El Dimarts 09 Agost 2005 16:27, Ignasi Sivillà Llobet va escriure:
> pd: interpreta-ho només com una petita i lleugera estirada d'orelles per
> part meva. Res més.

M'hi afegeixo, perquè avui pedrada en forma d'email ha estat d'1 MB.  Si es
segueix aquest ritme, en tornar de vacances molts hauran perdut molts correus
perquè les seves bústies plenes --fàcilment per pocs missatges grans-- no
n'admeten més.

A Internet hi ha una cosa que nom netiqueta
( http://en.wikipedia.org/wiki/Netiquette ) que no és cap caprici: intenta
que ningú no quedi discriminat ni perjudicat per les accions d'altri.
Exactament el mateix que passa amb les directrius cíviques --no m'agrada
norma, sembla que no estigui raonat.

Intentaré raonar-ho, no serà curt però potser a algú l'interessa:

El correu ha de ser text i les llistes estan pensades per discutir i anunciar
coses a base de text.  Les bústies estan pensades pel text: baixa falaguer,
ocupa poc.  Són seqüencials: un missatge gran deixa coa de missatges darrere
esperant.  No tots els programes de correu permeten dir "no baixis els
missatges de més de tal mida" o no tothom sap que ho pot fer, veient com per
mor d'un missatge molt gran no baixa la resta.  Administro un servidor i es
una qüestió recurrent: algú té problemes amb el correu i tot plegat és per
mor un missatge molt gran que va primer.

Abans d'enviar un missatge amb un annex gran a una persona sempre li demano
permís abans. No se si està de viatge, si té la bústia molt plena, si li va
bé esperar x minuts que arribi el meu correu --segons la seva connexió, hi ha
qui usa mòdem segons on es troba, alguns connexions mòbils caríssimes. Si
l'envio és una cosa per algú que diu endavant i sap que, en mirar el correu
el proper pic, potser haurà d'estar una bona estona esperant el meu missatge.
Això sí, sabrà què passa i qui és el culpable.

Idò imaginau què significa enviar un annex gran a una llista on hi ha ... 100,
200, 500, 800 o milers de subscriptors, com algunes on estic.  Persones amb
tota casta de connexions, ordinadors i capacitats.  Hi ha qui rep,
seguríssim.  No solen dir res, s'esborren regirats i tal dia farà un any.
Algú que es perd el medi llistes, amb l'útil que pot ser.  Llàstima.

Per això molts administradors de llistes les configuren per no deixen passar
annexos.  De passada eviten distribució de virus, que viatgen en annex o
missatges HTML _sempre_.  Els administradors més curosos també eliminen
l'HTML.  Ho vaig suggerir aquí fa un parell de dies.

Què fer si algú vol enviar annexos?

Si són fotografies, Internet està estibat de llocs on penjar-les en forma
d'àlbum.  Es posen allà, queda la mar de mono, es passa l'adreça a la llista
i hom (i don) ho visiten quan volen i poden.  El missatge amb l'avís ha estat
ben curt. Si fa mandra cercar lloc ja en dic un prou popular i eficient:
Flickr.  Té la gràcia que cada foto es pot etiquetar, fent que a través
d'etiquetes es trobin fotos d'un tema fetes i publicades per un caramull de
gent diferent.

Aquí teniu unes que vaig fer de per ca nostra:
http://www.flickr.com/photos/benjami/tags/mallorca/  (posant aquesta adreça
us acabo d'estalviar una megada a les bústies particulars, no se si queda
clar :)

Si voleu vure les de tothom sobre Mallorca (perquè han posat l'etiqueta)
http://www.flickr.com/photos/tags/mallorca/ (ara ja us estic estalviant
gigues!)

També es pot provar amb Majorca: http://www.flickr.com/photos/tags/majorca/

I així anar fent.  Flickr té registre de franc i no són gens pesats.

Si es volen publicar arxius amb text en formats varis: .DOC o .PDF, en el fons
allò és text que interessa es llegeixi: copieu el text a un email!  I si
tanta falera hi ha en passar-lo en un format determinat, primer recordeu que
tothom ha de tenir el programa per obrir el Word o el PowerPoint de torn, i
que no tothom és ric (l'Office pica) ni tothom està disposat a delinquir per
aconseguir una còpia il·legal d'un programa del que no només es pot passar
sense, sinó que és del tot recomanable fer-ho.  O aviat caldrà ser client de
Microxof per donar una passa a la Societat de la Informació i el Coneixement.
Hem superat que no faci falta ser del movimiento per donar una passa pel
carrer, ¿potser si es tracta d'una multinacional mundial la cosa té manco
perill?  Idò això, coneixement.

Per cert: http://www.flickr.com/photos/wicho/32925737/  No hi ha periodistes
que ens vigilen la llista?  Idò si volen ja tenen tema :)

--
Benjamí
http://weblog.bitassa.net

.