From: "hasanah muslim" <[EMAIL PROTECTED]>
To: <assunnah@yahoogroups.com>
Sent: Saturday, March 25, 2006 6:26 PM
Subject: [assunnah] Kitab Sirah

> Assalaamualaikum warahmatuLlaahi wabarakaatuh
>
> 1. Ana ingin tahu judul kitab sirah yang complete di dalam bahasa
nusantara, iaitu sejarah hidup RasuluLlaah shalaLlaahu alaihi wa sallam
dari sebelum menerima wahyu, sesudahnya, kehidupan di Makkah dan  Madinah
sehingga wafatnya.

> 2. Terjemahan kitab bidayah wan nihayah itu telah disingkatkankah, kerana
ana lihat kitab dalam bahasa arab ada beberapa jilid sedangkan terjemahannya
yang diterjemah oleh ustaz abu ihsan ada satu sahaja dan adakah kandungannya
berkisar tentang khalifah yang empat - Abu Bakar, Umar, Uthman dan Ali
radhiAllaahuanhum sahaja atau ada lagi tentang sahabat2 lainnya.

> 3. Soalan terakhir ini tentang panggilan, jika ana menggelar diri ana ummu
ahmad adakah bermaksud ibu kepada ahmad (memang benar ana ibu kepada ahmad
firdaus) dan adakah maksud lain. Ini kerana ana baru tahu 'abu abdillah'
sebagai contoh mungkin belum pernah berkahwin apa lagi mempunyai anak. Jadi
apa maksud 'abu ...' dan 'ummu ...' selain yang  ana maksudkan itu.

http://us.click.yahoo.com/lMct6A/Vp3LAA/i1hLAA/TXWolB/TM