Di singapura baru-baru ini sungguh hangat diperdebatkan mengenai hal zikir
beramai-ramai melalui suratkhabar (koran) daripada masyarakat umum. Hingga
akhirnya demi untuk mengelakkan bertambahnya perselisihan, maka majlis ugama
Islam di sini menasihatkan pada umum agar berhenti membicarakannya melalui
keputusan mereka sendiri. Kata mereka, berzikir boleh dilakukan sendiri dan
boleh juga di dalam satu kumpulan sepertimana yang dikhabarkan oleh Rasulullah
di dalam hadis shohih riwayat Bukhori, Muslim, at-Tirmizi dan lain-lain perawi
hadis seperti yang dikumpulkan olah Imam an-Nawawi pada bab 'Kelebihan
Berkumpulan Untuk Berzikir' dalam kitab Riyadhus Sholihin. Mereka mengunakan
maksud hadis daripada Abdullah bin 'Amru bin 'As dimana Rasulullah masuk ke
dalam masjid dan mendapati ada dua golongan yang sedang berkumpul; satu
golongan sedang mendalami ilmu agama dan golongan lain pula sedang memohon doa
kepada Allah. Selanjutnya Beliau bersabda: "Kedua-dua majlis ini adalah baik,
yang satu sedang memohon doa kepada Allah, dan satu lagi sedang menuntut ilmu
sambil mendidik, maka mereka ini lebih baik (daripada golongan yang sedang
berdoa). Aku diutuskan untuk mengajar dan mendidik. Kemudian Baginda memilih
untuk duduk di dalam majlis ilmu. ( H/R Ibnu Majah )
Pertanyaan saya adalah apakah ada dalilnya ataupun mereka keliru di dalam
memahaminya.Pada hemat saya, kebanyakan di antara mereka pun berbuat bid'ah.