Assalamualaikum,
Sebagai penduduk luar Indonesia, saya sering membeli buku2 agama dari
Indonesia terutama yang ditulis atau diterjemahkan oleh ulamak2
salaf. Persoalannya, kadangkala saya terperangkap dalam menilai diri
seseorang penulis terutama pada buku2 agama.Didalam koleksi buku2
yang saya perolehi termasuk buku yang bertajuk " IMAM SYAFI'I AR
RISALAH ' Pengantar: Nurcholish Majid.
Kepada teman2 yang bermanhaj Salaf, saya ingin mendalami tentang diri
sipengantar ini,
Pertama: beliau sudah pun wafat.
Kedua: tentang latar belakang putri beliau bernikah dengan seorang
bangsa Rusia, sedangkan pernikahan tersebut menjadi kontroversi,
apakah ini benar?.
Ketiga: Apa benar beliau ini pengasas JIL?
Terus terang bukanlah untuk mengatakan sesuatu keburukan tentang
orang yang sudah wafat tetapi apabila saya membaca buku tersebut,
saya sendiri kurang faham akan maksud penyampaiannya. Bukan saya
saja, terdapat seorang teman saya yang mengalami situasi yang sama.
Mungkin terdapat teman2 Salaf yang lebih berpengalaman
tentang "history" hamba Allah tersebut. Sekiranya betul beliau ini
seorang 'JIL' adalah lebih baik saya hapuskan buku2 yang tertera
dengan nama beliau agar anak cucu saya atau teman2 tidak termakan
dengan fahaman tersebut. Mohon pejelasan. Salam....