Sveiki,

su visais dokumentų projektais galima susipažinti Seimo
svetainėje<http://www3.lrs.lt/pls/inter/w5_sale.darbotvarke>.
Bet ne projekto techninės detalės ar konkreti siūloma elektroninio balsavimo
sistema yra svarbu. Svarbu yra tai, kad galimybė balsuoti namuose internetu
pažeidžia vieną pagrindinių demokratijos principų, o katu visą demokratijos
logiką.

Demokratija vadovaujasi principu, kad kiekvienas suaugęs, protiškai sveikas
žmogus yra pajėgus dalyvauti valstybės valdyme ar - atstovaujamosios
demokratijos atveju - bent jau atrinkti žmones, kurie tą valstybę valdys.
Kad būtų užtikrinta, kad tai išties daro kiekvienas žmogus pagal savo protą
ir sąžinę, *balsavimas privalo būti slaptas*. Šis slaptas balsavimas nėra
privilegija, tai - pareiga. Pilietis negali pasirinkti, ar jis balsuos
slaptai, vadovaudamasis savo sąžine, ar parduos savo balsą ir leis balsavimo
procesą kontroliuoti jo pirkėjui, kuris tokiu būdu įgyja jau nebe vieną, o
du, šimtą ar tūkstantį balsų - kiek tik sugeba įpirkti. Tokia sistema su
demokratija nieko bendra neturi, o internetinis balsavimas sukuria jai
prielaidas. Su to liūdnomis pasekmėmis susidursime iškart.

Internetinis balsavimas pažeidžia ir kitą svarbų principą - viešo
skaičiavimo. Lygiai kaip kiekvienas pilietis *privalo *balsuoti slaptai, jis
ir *turi teisę dalyvauti balsų skaičiavime*, kad būtų užtikrinta, kad nevyko
jokios manipuliacijos, sukčiavimai ir tt. Sudėtingi internetinio balsavimo
techniniai mechanizmai tokią teisę iš vidutinio, protiškai sveiko piliečio
atima. Su šito dalyko pasekmėmis susidursime ne iškart, bet tik
įsivaizduokime liūdną situaciją, jei (Dieve, apsaugok) Lietuvą okupuotų
kokia nors priešiška valstybė arba valdžią uzurpuotų kokie nors
apsišaukėliai. Jie labai greitai galėtų suorganizuoti demokratinius
rinkimus, o, visiškai kontroliuodami balsų skaičiavimo procedūrą, nesunkiai
pasiektų ir savo trokštamų rezultatų. Vilkimės, taip niekada nenutiks, bet
ir neprisidėkime prie tokio potencialaus scenarijaus įgyvendinimo. Lietuva
per brangi.

Ką aš manau apie įvairaus plauko "liberalių" politikų siekius visą laiką
vaikytis modernumo? Manau, toks *pažangos siekio iškėlimas virš bet kokio
sveiko proto ir elementarių demokratijos principų - paprasčiausio jų
provincialumo ir giliai sieloje įsišaknijusių kompleksų išraiška*. Normalių
Vakarų šalių orūs politikai taip nedaro.

Beje, labai teisinga Vaidoto pastaba apie rinkimų šventę. Taip, išties,
balsavimas rinkimų apylinkėse yra dar ir simbolinė politikos, kaip viešojo
veiksmo, draugėn suburiančio valstybės piliečius išraiška. Kaip matau,
intuityviai ji suvokiama ir žmonių, daug metų nekrimtusių politikos
filosofijos ir mokslų. Todėl labai išraiškingas kontrastas tarp šitų Vaidoto
žodžių ir to, ką šiandien Nepriklausomybės aikštėję skandavo jaunieji
liberalai: "*leiskit mums balsuot nuo sofos*". Tai yra dvi visiškai
skirtingos, priešingos ir nesuderinamos pilietiškumo vizijos, kurių vieną
išreiškia internetinio balsavimo galimybė (patogumo principas pastatomas
virš demokratijos principo), kitą - privalomas slaptas balsavimas rinkimų
apylinkėse (demokratijos ir pilietinės pareigos principas virš patogumo
principo).

Su pagarba ir simpatija visiems diskutuojantiems,
Audrius