Sampurasun....!
(ieu tulisan mangrupa patakonan pikeun urang sarerea. Anu dipiharep
lain sauukur di-"baca" sacara "emosional kadaerahan" tapi ku pikiran
anu "jernih", jeung dumasar fakta anu aya di sabudereun urang.....)

Ceuk cenah..., jaman kiwari teh jaman anu diwengku ku "paradigma
fungsional" (naon tah bhs. Sundana..??), nyaeta paradigma anu ngakar
kana paradigma etika pragmatisme jeung rasionalisme-empirikna
paradigma positivisme..... (mun eu salah). Paradigma positivisme
mangrupa paradigma dasar tina metode ilmiah modern anu jadi dasar
lahirna sains jeung teknologi modern. Seke seler Ki Sunda sunda kiwari
 sacara sadar atawa hanteu kiwari kawengku jeung aya dina atmosfir
modernitas. Kusabab kitu paradigma fungsional di sakumna rahayat Sunda
geus jadi bagian tina kahirupanana anu "teu bisa" ditolak kitu bae.

Tah..., kusabab Urang Sunda geus kakeunaan virus modernitas anu
tangtuna oge ngagunakan cara pandang fungsional, Urang Sunda dina
kahirupan sapopoena salawasna sok ngagereges na wilayah sub-sadarna,
"naha fungsional atawa hanteu". Nya kitu oge dina hal ngagunakeun
jeung ngabudayakeun bahasa Ibu-na...(bahasa Sunda).

Sosialisasi Bahasa Ibu kiwari rerana ngan saukur dumasar kana
kapentingan pikeun ngahirup-hirupkeun identitas kasundaan jeung budaya
Sunda, bari teu dijelaskeun naon kauntungan jeung fungsi
ngahirup-huripkeun identitas jeung kabudayaan Sunda. Ari ngan saukur
kapentingan pariwisata mah, ceuk rarasaan lain kabutuhan sakumna
rahayat Sunda, eta mah ngan saukur kaentingan  Departemen Pariwisata
jeung para budayawan......

Aya oge anu sok nyebutkeun..., naha teu era ninggali bangsa deungeun
(Eropa, Amerika, Jepang jeung rea-rea deui) anu sakitu sumanget jeng
ngabogaan kaahlian dina widang bahasa jeung kabudayaan (seni) Sunda...
Ceuk pikiran sim kuring, nya pugug maranehna mah da meunang kahirupan
tina eta widang, pagaweanana.... Maranehna mah ngabogaan kaahlian
widang kasundaan teu bisa dianggap datang tina kacintaan ka Ki Sunda
jeung kabudayaanana..., tapi lewih mangrupa tuntutan profesionalisme.

Kusabab kitu...., jugana urang (Ki Sunda) kudu mikiran strategi jeung
filosofi anu bisa katarima ku sakumna rahayat (masyarakat) Sunda, naon
sababna ki Sunda kudu ngamumule, ngagunakeun jeung micinta kana
kasundaanana....

Conto masalah anu sederhana, naon sababna kurikulum bahasa Sunda ngan
saeutik di sakola, malah aya oge anu dileungitkeun...., lamun urang
kudu jujur...., manfa'at keneh diajar Bhs. Inggris. Sabab Bhs. Inggris
mah memang jadi Bahasa Elmu....., nya kitu oge Bhs. Indonesia,
mangruma Bahasa Elmu jeng bahasa pergaulan di Indoensia.... Ari Bahasa
Sunda? tong boro-boro jadi bahasa Elmu, dalah dina kahirupan sapopoe
oge (di Bandung contona), naek angkot bae...kudu make bahasa Indoensia
da supir angkot mah rerana lain urang Sunda, nya kitu oge lamun meuli
baso. Baheula tukang dagang teh sok di sebut "emang" (Mang), pan
kiwari mah sok di sebut "mas", tukang ojeg atawa supir angkot disebut
Bang.... jeung rea-rea deui....
Sabage bahasa elmu jeung bahasa sapopoe, tong boro-boro di masyarakat
umum jeung Sakola Umum sarta Perguruan Tinggi umum, dalah di Perguruan
Tingga samodel Unipersisat Pasundan (UNPAS) bae, ceuk sakanyaho
kuring, tong boro-boro di jero kelas dalah di luiar kelas oge pan teu
make bahasa Sunda......

Padungdengan di DPR.... atawa rapat di Provinsi, Kabupaten..., dalah
rapat di tingkat Desa oge can pugun 1000:1 (sarebu banding hiji) anu
ngagunakeun Bahasa Sunda..... Eta cenah di DISBUDPAr tiap poe anu
tangtu kudu make bahasa jeung pakean al Sunda....., boa-boa dina
ngalaksanakeunana oge ngan saukur "puraga tanpa kadenda", sakadar
minuhan kawajiban, sieun dipecat atawa dipotong gajih.....

.......... Enya kitu? dika teuing... ieu mah sakadar gegeges hate..

AG/bdg.

--- In Baraya_Sunda@yahoogroups.com, "Rahman" <[EMAIL PROTECTED]> wrote:

> Warga Jabar Diimbau Gunakan "Basa Indung"
> Hari Ini, Hari Bahasa Ibu Internasional
>
> BANDUNG, (PR).-
> Bahasa merupakan jati diri setiap bangsa. Hilang jati diri suatu
> bangsa bila bahasa aslinya punah. Karena itu, Hari Bahasa Ibu
> Internasional (basa indung) setiap tanggal 21 Februari, sebagaimana
> ditetapkan United Nations Educational Scientific and Cultural
> Organization (UNESCO), menjadi momentum penting untuk menunjukkan jati
> diri suatu bangsa.
>
> "Peringatan Hari Bahasa Ibu yang ditetapkan UNESCO, merupakan momentum
> [...]

[Ti urang, nu urang, ku urang jeung keur urang balarea]