Tujuan artikel ini ialah cuba memberi cadangan penyelesaian bagi sesiapa
yang
dah lama mencari jawapan kepada masalah berat badan, menderita zahir
(i.eberdiet,
selalu pergi toilet, pening kepala, tidak boleh tidur, gastrik, jerawat,
letih etc... ) dan
batin (rendah diri, malu, tension, putus asa dan tertipu)... .insya-Allah,
ianya amat
berkesan.

Memang benar bahawa isu-isu di atas merupakan perkara yang sering
dibincangkan
pada masa kini. Tengok ajele surat khabar Metro last few weeks (22/4/02),
gadis ditipu
RM12,000 untuk menguruskan badan tetapi hasilnya tiada. Dalam hal ini, kita
semua
perlu berhati-hati dengan produk yang digembar-gemburkan di dalam iklan.

Dalam menjelaskan isu tadi, saya akan terangkan cara yang saya ambil untuk
mengatasi
masalah berat badan. Ianya amat berkesan. Sebagai ingatan semua... .kita
berusaha
tetapi Tuhan yang menentukan. Tetapi yang menariknya... jika usaha kita itu
tidak berjaya...
kita tidak akan rugi sesenpun kerana wang kita akan dikembalikan 100%.

(i) Cara yang paling cepat dan berkesan menurunkan berat badan

Memang tepat kata sdara/ sdari bahawa cara permakanan yang seimbang dan
senaman
yang betul perlu untuk menurunkan berat badan. Selain daripada itu, kita
perlu sedar
bahawa sistem dalaman badan kita sendiri (tahap metabolisma, sistem
penghadaman
dan sistem pencernaan) perlu juga effektif dan ianya menjadi pelengkap
kepada dua
perkara diatas.

Dalam kehidupan kita, terdapat sesetengah orang makan atau minum banyak
tetapi tidak
menjadi gemuk. Sesetengah orang pulak makan atau minum sikit tetapi menjadi
gemuk.
Sains perubatan moden percaya kegemukan biasanya disebabkan oleh gangguan
fungsi
penghadaman dan pencernaan kita dan paras metabolik lemak yang rendah yang
menyebabkan lemak terkumpul di dalam badan kita.

Banyak cara menguruskan badan di dalam pasaran i.e. minum teh pelangsing,
melakukan pembedahan lemak, program perlangsingan di pusat kecantikan badan
etc.
Untuk makluman, saya juga sudah mencuba berbagai produk i.e susu pelangsing,

critosan, lachetin, sugar buster, pelawas perut dan bunga ratu pari/ bunga
mukmin
untuk menguruskan badan tetapi kurang berkesan. Saya kena berdiet dan makan
berbagi jenis pil. Semasa saya mengambil pelawas perut untuk melancarkan
sistem
pencernaan saya, saya terpaksa menahan perut yang sedang memulas...
.bayangkan
le ketika itu di dalam bas/ komuter dari Shah Alam ke KL dan satu kes lain,
saya
sedang menghadiri mesyuarat penting. Bak orang kata... muka tuu dah keluar
14 color...

Semua "penderitaan" dan usaha saya itu sia-sia sahaja kerana hasilnya
tiada... badan
penat... duit pun habis... !!!

(ii) Penipuan dalam penjualan ubat/produk untuk menguruskan badan

Banyak kes sudah terjadi. Syarikat mendakwa ada "money back guarantee" kalau
berat
badan kita tidak turun. Tapi bila hendak claim, macam-macam syarat
dikenakan... .
ambil makan ikut peraturan tak, produk palsu bukan dari syarikat etc...
dahlah tu lambat
pulak pembayarannya.

Selain daripada tu, banyak ubat/produk untuk kuruskan badan yang tidak
mendapat
kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia. Bahaya tuu... silap-silap berat
tak kurang
tapi sakit lain pulak yang dapat i.e cirit birit, gastrik, pening kepala,
kurang darah etc.
"Tipah tertipu... ."... .siapa nak tanggung...

Cara Penyelesaian

Untuk mengatasi masalah berat badan, bagi saya... terdapat dua cara mudah
iaitu:-

(i) Berpuasa

Itu yang pertama sekali disarankan oleh agama Islam kita dan pakar-pakar
permakanan.
Pendekatan inilah yang diambil oleh kebanyakkan ubat/produk pelangsingan
badan.
Kalau sudah tidak makan siang atau malam, sudah pasti berat badan kita akan
turun.
Tidak payah hendak beli ubat/produk. Pahala pun dapat... itupun kalau niat
kita betul
i.e puasa sunat Isnin/ Khamis, puasa qadar etc... kurus badan itu faedah
sampingan aje.

(ii) Produk Desquera De' Fiber (ini produk Multi level marketing)

Bagi mereka yang tidak kuat iman untuk berpuasa dan tidak kuat tahan nafsu
makan,
saya mengesyorkan satu produk yang sedang saya gunakan iaitu Produk Desquera

De' Fiber. Produk Desquera De' Fiber merupakan sejenis produk pengurangan
berat
badan yang mempunyai kebaikan seperti berikut:-

- mempercepatkan metabolisma lemak.
- menyelaraskan fungsi limpa dan perut untuk sistem penghadaman dan
percernaan yang efektif
- menukar lemak badan menjadi lebih mudah untuk dicernakan dalam bentuk
urine dan peluh.
- menukar bahan berkhasiat dan lemak menjadi bahan bermanafaat untuk
diagihkan ke seluruh badan.
- menyingkirkan toksin dan lemak yang tidak diperlukan.

Cara permakanan Produk Desquera De' Fiber (begitu mudah)
- 1 paket selepas sarapan pagi dan 1 paket selepas makan tengah hari.
- perlu perbanyakkan minum air untuk membuang lemak dan toksin.

Jika sesiapa berminat lebih lanjut mengenai Produk Desquera De' Fiber, sila
baca keterangan lanjut di:
http://www.dqresources.com/pages/fiber.htm

"Di antara nikmat yang terbesar dariNya ialah kesihatan yang baik."

Kirim email ke