On Sat, 18 Mar 2006, Rasmus Nissen <[EMAIL PROTECTED]> wrote:

> Jeg har gode erfaringer med at bruge kakaopulver (2 gange choko-stout).
> Det ekstra fedt der er i chokolade bliver alligevel ikke opløst i
> øllen, og jeg har en teori om at man får samme smag ved at bruge rent
> kakaopulver. På denne måde undgår man også hovedparten af problemerne
> med fedt i chocoladen. Det skal dog siges at der stadig er fedt i
> kakaopulver. Dette fedt lægger sig imidlertid oven på øllen når den
> gærer. Under omstikningen skal man blot suge et stykke under
> overfladen - det er intet problem.
> Jeg har brugt 126 g kakaopulver til 27 L - det giver en ret kraftig,
> [...]

Jeg vil gerne støtte Rasmus - jeg ser ingen grund til at bruge dyr Lindt
chokolade, eller lignende til en chokoladeøl, når den billige brune
kakao fra Føtex virker fint. Jeg lavede et 25 liter bryg med 3 dl (140g)
tilsat umiddelbart før kogningen sluttede.

Jeg synes selv det gav en smagbar, men ikke kraftig, chokolade smag.
Nogen folk der smagte øllet kunne slet ikke smage det, mens andre nemt
kunne. Jeg har en ide om at det skyldes at når nogen folk hører ordet
"chokolade" tænker de i sød, mælkechokolade, og det er jo slet ikke den
smag du får, når der hverken er fedt eller sukker tilsat.
Det bør nok også bemærkes at det var en af mine første bryg, hvor jeg
ikke havde den store erfaring i at sammensætte en opskrift, så der var
ikke sparet på den roastede barley, så den kan meget nemt have
overskygget kakao smagen (400g roasted barley + 250g chokolade malt til
25 liter, OG 1.050)

Som andre (Brian, var det vist) også har påpeget giver Fawcett ristede
maltede også en mere chokolade agtig karakter end andre leverandørers
ristede malte. En blanding af 150g Fawcett pale chocolate og 100-150g
usødet kakao vil nok være en god start.

Hvis man vil ramme en øl med lidt sødme til chokoladen, som fx Youngs
DC, er det nok en ide at hæve mæsketemperaturen lidt og/eller tilsætte
nogle lyse cara/krystal malte for at give restsødme til øllet

--
Jan Chrillesen <jan (at) chrillesen.dk> - Brygger i Brabrand (postnr 8220)
Håndbrygger i eller omkring Århus? Check http://www.8000bryg.dk/