Hej Jess
Tja... Man kan virkelig læse sig til en masse teori i håndbryg, og som
oftest viser virkeligheden sig noget anerledes.
Tvangskarbonering er en af de ting hvor praktiske erfaringer, til hver en
tid vil kunne slå en nørdet fadølsteknikers Excelark.
De fleste beregneringer tager ikke højde for individuelle setups
turbulens, og andre drillende fysiske kræfter. Så der går alle
beregningerne hurtigt af fløjten.
Her er mine erfaringer:
I de første to uger med mit nye fadølsanlæg, gav mine skuffelser og
fustrationer udslag i adskellige udskiftninger af slanger og koblinger.
Intet virkede, og hurtigt måtte jeg sande at alle mine beregninger fra
nettet ikke holdt stik men kun skum :-)
Så med lidt optimering med 1-2 meter bremseslanger, og især lidt mere
fumlen med trykket under selve tvangskarboneringen, så vandt jeg mine
erfaringer.
Idag har jeg et utroligt afslappet forhold til karboneringen af mine fade,
og betragter det som noget af det nemmeste i brygprocessen.
Efter jeg har fyldt fadet med øl, drøner jeg CO2 på med 5 bar, ryster et
minutstid med tryk på, og skyder den overskydende ildt udaf fadet via
sikkerhedsventilen.
Ind med fadet i køleren ved 2-5 grader, i den næste uges tid skyder jeg
dagligt 5 bar i fadet, alt imens at øllet lagres og optager CO2'en. Efter
ca. en uge med den øvelse, tester jeg faddets tryk med min tryktester, og
når den rammer 2 bar er det rigeligt fint til mit setup, som derefter nemt
kan håndtere evtuelle turbulensskum.
Lykkedes det mig alligevel at få lidt for meget tryk på, så lader jeg blot
sikkehedsventilen justere det lidt ned.
Idag er det en helt naturlig ugentlig rutine for mig at checke mine fades
status, og eventuel lige finjustere hvis det er nødvendigt.
Dette er blot mine erfaringer, og sikkert langt fra de belæste
brygteoretikeres beregninger.
Om en måned vil du blot grine over alle dine frustrationer.

Med venlig hilsen

-Michael Hansen-

www.ellebryg.dk
www.mookie.dk