Hej, - jeg er meget tæt på at skulle brygge min første us pale ale (fra maltbazaren) og jeg vil gerne lige sikre at jeg har tjek på det hele.

Jeg har ikke stor erfaring i at bruge beercalc, - men som jeg opfatter opskriften (http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=Bazarens%20Pale%20Ale&mine=on&sort=date&stylesort=0&numshow=50&namesearch=&brewersearch=)skal der ske følgende:

Jeg har en elgryde fra Lund med indsatssi.

Jeg varmer mit vand (15 liter) op til 65 grader og så nedsænker jeg langsom min fyldte indsatssi i vandet.

Efter 60 min hæver jeg så temperaturen til 75 grader som jeg holder i 10 min.
Jeg rører konstant rundt i gryden så temperaturen er så konstant som mulig.

Lille spørgsmål, - hvad med den tid det tager at komme fra 65 grader til 75 grader, - er den regnet med i de første 60 min eller hvordan forholder det sig?

Ok, - det var altså mæskningen, - så skal jeg til spagningen.

Jeg har 5 liter vand tilbage for at nå de ønskede 20 liter og dem skal jeg bruge til hælde over med når jeg spager.

Først lader jeg ca. 1 liter urt løbe ud af gryden som jeg så recirkulerer indtil den er rimelig klar.

Så lader jeg urten løbe ud af gryden og ned i gærspanden ca. 1/2 liter pr minut og for hver liter der løber ud tilføjer ca 1 liter varmt vand (det forstår jeg ikke helt for så får jeg jo alt for meget fortyndet øl, - ikke??), - jeg troede kun at jeg skulle tilføje de 5 manglende liter vand...

Når det er overstået tager jeg min indsatssi op og hælder væsken tilbage i gryden.

Kunne man ikke bare hæve og sænke indsatssien indtil væsken er klar, - samtidig med at man hælder varmt vand på massen med jævne mellemrum??

Nå, - men nu skal jeg jo så tilføje min humle og der er 3 pakker af 100 gram med fra maltbazaren.

Så i følge opskriften skal jeg så tage 60 gram der skal koges i urten i 60 minutter, - så tilsætte 30 ekstra gram de næste 10 minutter, -  så 60 i 1 minut! og så skal der også tør humles, - hvad er det??

Jeg skal altså ikke bruge alle 300 gram humle?

Ok, - så siger vi at det hele er klar til en tur i gærspanden, - jeg køler af med min chiller(koger med de sidste 10 min) og jeg smider urten i gærspanden og så skal min gær tilføjes, - jeg har fået en lille flaske på noget is fra maltbazaren, - den har jeg lagt i fryseren, - men jeg går ud fra at jeg skal lave en gærstarter dagen før, - er det rigtigt??

Og kan gæren tåle at være i fryser eller skulle den kun have været i køleskab??

Og så lige den sidste ting, - hvor meget sukker skal der i gærspanden, - det kan jeg da ikke se i opskriften?

Jeg har efterhånden læst om ølbrygning så mange steder på nettet at det er lige før jeg er mere forvirret nu end da jeg begyndte, - jeg har lave 3 tidligere bryg, - alle var drikbare, - ingen af dem smagte dog specielt godt så jeg må jo gøre noget forkert :)

vh

Kasper Bach

brændstof til din ipod, - http://www.podhead.dk