ja for handbryggere gør jeg vel egenlig, med tvangskarbonering forstå jeg metoder der karbonere hurtigere end bare at sætte fadet under tryk, men det er faktisk ikke noget jeg har tænkt nærmere over nok fordi kunstigkarbonerering næsten altid er lig tvangskarbonering.

/Brian

On 7/28/06, Jan Chrillesen <[EMAIL PROTECTED]> wrote:
On Thu, 27 Jul 2006, Brian M. Sørensen <[EMAIL PROTECTED] > wrote:

> forudsat at du har kølet ølet ned og sat trykket tilservering, så har jeg
> set flere af de amerikansk bryggere med erfaring i tvangskarbonering,
> anbefaler at man venter 4- 7dage med at tage hul på fadet, jeg har altid
> tænk at det var fordi tvangskarbonering svare lidt til at ryste en kæmpe
> stor dåse øl ;-).

Så ved tvangskarbonering tænker du på metoden med at sætte et tryk på,
der er markant over serveringstryk, ryste grundigt og derefter lade
tingene falde til ro? Jeg tror nogle håndbryggere tænker på alle former
for "kunstig" tilsætning af CO2 som tvangskarbonering, også selvom det
sker ved serveringstryk over en længere periode.

- Jan