Hej gasinteresserede:

Vi (dvs. Anna og undertegnede) har etableret Duelund Bryglade  a/s.
Ambitionerne hedder

Småt og godt!
Liv på gården!
Langsom øl!
Bedste generalforsamling!
Smukt bryggeri!
 .. og mere af samme skuffe

Ringbrændereren er en specialting fra BP, vildt flot, når den fyrer gas af;
vores smed ligger med måsen i vejret og kigger og er helt salig.
Og så skal den endda bare varme vand, som Heiko siger.

Kedel på 650 liter, endnu under indkøring. Det fungerer som beregnet, dvs.
løfter temperaturen 1 grad i minuttet og kan bulderkoge. Ved brygstart
hentes 60 grader varmt vand (om så ønskes) fra tilsvarende 650 liter Hot
Water Tank på loftet. Temperaturen justeres til strike med gassen, og
derefter et par gange undervejs i mæskningen, der kører med uafbrudt,
neddykket recirkulation.

HWT er udrustet med en giga kobberspiral, der er koblet til
akkumuleringstanken på gårdens træfyr. Derudover en 7 kW elpatron, der
løfter den resterende del af vandet i HWT fra de 60 grader og op til de 80,
jeg bruger som gydevand ( - ledningstab = 78 - 79 grader C). Gydevandet er
klar i løbet af de ca. 90 minutter, som jeg minimum bruger på mæskningen, og
falder frit gennem en ringformet dykket ”bruser” ned over masken i sikarret,
mens dette er på vej op ad gryden.

Første bryg gav en effektivitet på 90%.

Når urten køles, presser vandtrykket kølevandet (60 - 70 grader plus) op i
HWT, der så er klar til næste bryg.

Masser af billeder på www.duelundbryglade.com.

Og det bedste af det hele: det ser ud til at fungere som planlagt!

Højt blus!

8620 Poul