On Wed, 01 Nov 2006, Ingrid og Mads <[EMAIL PROTECTED]> wrote:

> I morgen brygger jeg en julebryg (Min første julebryg, Brygladen) Der skal
> tilsættes appelsin, koriander og stjerneanis.
>
> I sommers bryggede jeg en witt hvor jeg tilsatte krydderierne i et stykke
> tubegase, men øllet smagte ikke spor af de tilsatte krydderier (citron,
> appelsin og koriander) (men smagte pragtfuldt alligevel!)Jeg brugte en
> gasepose fordi jeg tænkte at det så ville være nemmere at fiske krydderierne
> op igen, og det var det da også.
>
> Men hvis jeg bare tilsætter krydderier løst og direkte i urten kan jeg vel
> [...]

Jeg putter altid krydderier direkte i gryden, under kogningen.
Krydderier bliver opsamlet af humlen når du tømmer gryden, så de kommer
ikke med over i gærspanden.

M.h.t. smagen af krydderier i din witt, så er det generelt sådan at
krydderier i øl sjældent skal smages, men blot fornemmes. Der findes
selvfølgelig undtagelser, fx chiliøl

--
Jan Chrillesen <jan (at) chrillesen.dk> - Brygger i Brabrand (postnr 8220)
Håndbrygger i eller omkring Århus? Check http://www.8000bryg.dk/