I den såkaldte Autorisationsbekendtgørelse kan følgende læses:

Kapitel 5

Undtaget fra autorisation og registrering

§ 14. Følgende former for virksomhed med henblik på levering af fødevarer direkte til den endelige forbruger skal ikke autoriseres eller registreres, når virksomheden ikke giver anledning til hygiejniske problemer:

1)   Midlertidig eller lejlighedsvis fødevarevirksomhed på f.eks. markeder, udstillinger, dyrskuer og ved reklamekampagner.

2)   Virksomheder, hvis primære aktivitet ikke er markedsføring af fødevarer, og som kun foretager en ubetydelig markedsføring af ikke-letfordærvelige, indpakkede fødevarer eller kaffe, te o.l.

3)   Børneinstitutioner, der alene foretager behandling af begrænset karakter af fødevarer til en lukket kreds af personer eller lejlighedsvis behandling med henblik på beskæftigelse af børnene.

4)   Dagpasningstilbud i private hjem.

5)   Skoleboder, der markedsfører drikkevarer, frisk frugt, sukkervarer o.l.

6)   Servering af morgenmad i forbindelse med overnatning, når antallet af gæster ikke overstiger 12 personer.

Med andre ord: Det er fuldt lovligt at brygge og sælge øl fra Håndbryggerstanden på diverse arrangementer, ligesom det er fuldt lovligt at gøre det som privatperson ved diverse markeder etc.

Så glem alt om at gå stille med dørene, dukke hovedet, etc. Vi er fortsat frie borgere i et frit land og vi er 100% på lovens grund, når vi brygger til ølfestival og andet lignende.

Højt skum og klart øl

#8620 Poul