LaC-Brew: www.larchris.dk

Fra: [EMAIL PROTECTED]
[mailto:[EMAIL PROTECTED] På vegne af karsten hammer
hansen
Sendt: 7. maj 2008 07:57
Til: brygforum@lists.haandbryg.dk
Emne: [Brygforum] Problemer med effektiviteten

Hej,

Jeg brygger med en Bielmeier elgryde og en hjemmelavet indsatssi og har lidt
problemer med effektiviteten. Da jeg stadig er helt grøn ved jeg ikke om det
er et tilbagevendende fænomen, men jeg oplever en effektivitet på kun de
godt 60?! Jeg synes det er alt for lavt og spekulerer på om der er nogen som
har et par tips til hvordan jeg øger den.

Jeg har ingen mæskepumpe, så det foregår i hånden med et litermål, men hvad
er vigtigst, at røre konstant i gryden eller cirkulere mæsken? Jeg tror ikke
min indsatssi stikker helt dybt nok, ihvertfald står malten ikke helt under
vand, hvis den gør er gryden helt fuld og det skvulper let over når jeg
rører i gryden.

Når jeg har mæsket ved de 65 grader (eller deromkring) i en time og skal
hæve temperaturen, hvad er så bedst? Jeg kan ikke eftergyde med varmere vand
for en hurtig øgning da gryden allerede er fuld, i så fald skal jeg tappe
noget af mæsken fra og varme den seperat i gryden ved siden af, og hvis
tænder for elgryden for at varme op på den facon, går der laaang tid før jeg
når de 72 grader.. Kan det have noget med effektiviteten at gøre?

Når jeg så skal i gang med siningen, den skal helst foregå med vand der er
78 grader varmt(?), hvordan gøres det lettest? At have opvarmet vand ved
siden af til at eftergyde med eller varme mæsken yderligere med elgryden
(igen, laaaang tid).. Hvis jeg bruger opvarmet vand med det samme, hvad gør
jeg så af den urt der bliver "til overs" mens jeg venter på at den skal løbe
klar?

Det er muligt det er dumme spørgsmål, og at jeg måske gør det rigtigt og
effektiviteten kommer med rutinen, men hvis jeg gør et eller andet forkert,
er det dumt at få for mange vaner.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
(2650)