Fra: Boy Andersen [mailto:[EMAIL PROTECTED]
Sendt: 13. maj 2008 22:50
Til: Danny og Lonni
Cc: brygforum@lists.haandbryg.dk
Emne: Re: [Brygforum] Frugt i øl

Hej Danny.

Sidste sommer prøvede jeg at lave en hybenøl.

Desværre har jeg ikke skrevet min improviserede opskrift ned, men det var
nogenlunde sådan her:

Jeg satte et 25 liters bryg over til en alm ale.

Så plukkede jeg ca 8 - 10 kg hyben som blev renset for stilk og blomst,
skyllet og derefter kogt med kerner i en tuttifrutti saftkoger.

Denne saft som kom ud af dette blev kogt op og tilsat 500 gr. brun farin.

Efter afkøling til ca 25 grader blev den hældt direkte i gærspanden som da
havde gæret i et par dage. Nu kom der rigtigt meget gang i gæringen igen.

Da gæringen var færdig blev det stukket om som normalt, og jeg kan huske at
det duftede og smagte meget "frugtagtig" og var også ret tør i smagen.

Nu godt et halvt år efter smager den bare rigtig godt. Den har en rund og
blød smag, men stadig en udpræget frugtagtig smag, uden dog at den smager
parfumeret.

Til August når hybenene er modne, så skal jeg af sted igen.

MVH

Boy Andersen