From: Mette og Anders [mailto:[EMAIL PROTECTED]
Sent: 20. september 2008 00:13
To: [EMAIL PROTECTED]
Subject: [Brygforum] et par spørgsmål vedr. smag og tørhumling

hej alle medbryggere

Pt. har jeg en pale ale i tønden. Den er brygget på Pale ale malt og
Carahell efter en opskrift jeg nu har brugt fire gange. Denne gang synes jeg
imidlertid at øllet, til forskel for de andre gange, mangler fylde og måske
en anelse sødme, ligesom den er en anelse lysere end normalt. Den er blevet
meget tør i smagen. Det undrer mig, idet jeg har brugt præcis samme
fremgangsmåde som tidligere, samme mæsketemperaturer og  samme
gæringstemperatur. OG var denne gang 1076 (tidligere 1077) og FG 1016
(tidligere bryg var den 1020). Den eneste forskel er valget af gær, idet jeg
denne gang har brug Wyeast 1028 London ale mens jeg tidligere har brug
Wyeast 1056 American Ale. Kan forskellen på gæren forklare smagsforskellen
eller kan årsagen være forskellig malt kvalitet, har hørt rygter om at
kvaliteten på sidste års malt ikke just var i toppen.

For det ikke skal være løgn synes jeg også at min pale ale mangler både
maltbitterhed og -aroma. Det hænger formentlig sammen med at jeg benyttede
en pose med Cascade humle, der havde været åbnet i 6 mdr. Selv om den har
været opbevaret i fryseren har den nok tabt pusten.Jeg forsøger mig derfor
for første gang af tørhumling, idet jeg puttede 30 gram cascadehumle i en
gang tubegage, dampede det 3 min over kogende vand og proppede det i tønden.
Hvad siger mine medbryggerere, er der risiko for infektion eller har jeg
benyttet en rigtig metode til tørhumling.

mvh

Anders/4700