Ja jeg er stadig i gang med mit første bryg, så jeg er helt grøn men ..

Min første øl som stadig står nede i kælderen og gærer, er en Belgisk ale hvor
jeg ønskede frugtnoter fra min 1214 gær. Dette kræver gæring ved høj
temperatur, og da min kælder er ret kold (ca. 15 grader) og konen forbød mig at
bruge gulvvarmen i badeværelset måtte jeg finde på noget...

Da jeg er nybegynder gærer jeg i vinballoner (Billige og nemme at få fat i).
Jeg fandt så på at tage en murer balje at stille Vinballonen i, og herefter
hælde vand omkring. I baljen har jeg tilsat en akvarievarmer og en akvarie
pumpe (fåes til under 200,-). Fordelen ved en akvarievarmeren er at den har
indbygget termostat, og kan stilles til temperaturer imellem 19 og 30 grader...
og denne løsning ser ud til at fungere perfekt !

Da jeg er nybegynder satte jeg temperaturen på 25 grader - som har vist sig at
være for varmt... Den dufter KRAFTIGT af frugt.... men den bliver absolut
drikkelig, dog meget sprittet (alkohol procent på 10,4 igår da den blev stukket
over - og still going strong...)

Er der andre der har erfaringer med at gære ved høj temperatur ?