On Thursday 22 April 2010 07:22:43 Søren Larsen wrote:
> Hmm ? 8 kW til 20 L urt. Lyder lidt farligt i mine ører?.
>
> Jeg har en grum mistanke om at enzymerne kunne blive neutraliseret under
> opvarmningen ? altså under si / falsk bund.

Øh, jeg tror der er sket en misforståelse· Min effektivitet er fin (75-80% som
jeg skrev). Jeg synes bare det kunne være spændende at høre om der var andre
der havde samme erfaring som mig, altså at lavere effektivitet primært hang
sammen med for hurtig sining.

> Nu virker du rimelig motiveret for at løse problemet, så hvad med at
> prøve at låne et spand-i-spand filter ?

Yikes. Jeg har haft sådan en, og nu er den da heldigvis på lossepladsen. Spand
i spand var både besværligt og ineffektivt.

> Altså droppe din si ! (du må gerne låne her ? men det er midtsjælland?.)
>
> Eller opvarme i en anden gryde uden si / falsk bund.
>
> Eller opvarme med ½ styrke (eller endnu mindre) de sidste 10 min.

Når jeg måske til 25-30L urt mæsker jeg som regel i 25L vand (det er nemmere,
og eksperimenter har vist at det ikke betyder noget for udbyttet). I de
tilfælde skruer jeg kun kortvarigt op for blusset når temperaturen skal hæves
fra 50C->65C. Det tager ikke lang tid med 8KW i bunden :)

> Mit spand-i-spand filter er ofte kun fyldt 15 cm i højden (diameter 30
> cm) og alligevel har jeg uden de store armsving 90 % i eff. Jeg røre
> heftigt over bunden de sidste 5 C, da der jo er 1100 C blot 2 mm på den
> anden side af bunden ?.

Imponerende, det er bedre end mange mikrobryggerier. Men jeg kan fint leve med
80% :)

> Har du karamel brændt fast på bunden af gryden ?

Heh, kun første gang jeg prøvede med 50L. Det havde jeg ikkke overvejet ville
være et problem. Det synes dog ikke at have påvirket øllet på nogen måde.

--
med venlig hilsen, Esben