Hej Henrik,

Henrik Helms Madsen wrote:
> Jeg overvejer at anskaffe mig en pladevarmeveksler i stedet for en chiller.
> Jeg har brygget i ca. 5 år uden nogen af delene så det er vel ved at være
> på tide med lidt ekstra udstyr.
>
> Hvad er fidusen med sådan en fætter. Nogle filmlinks og gode forklaringer
> ønskes på brugen af sådan en.

Vi har haft både en hjemmelavet "kobber i vandslange"-modstrømskøler og
en hjemmelavet "immersion chiller", en pladekøler er i en princippet en
modstrøms-varmeveksler.

Jeg hælder klar til immersion chilleren af den grund at den køler hele
urten samtidig. Hvis du bruger modstrømskøler har du, afhængig af hvor
effktiv den er, 10-30min hvor store dele af dit øl stadig er i det
temperatur-interval hvor forstadier til DMS dannes og hvor humlen
isomeriseres og humle-olierne fordamper.

Så jeg ville klart gå efter en køler til at putte i dit kogekar, der er
vist en der lige har sat nogen til salg her på listen.

Mht videoer burde du kunne finde en lang række på youtube.

cheers og god weekend

--
Christian Jul Jensen

Beeristas