Hej Karsten

Tillykke med dit nye fornuftsægteskab.

Renovering af fadene er måske nok det vigtigste af alt! Når du først har
hældt øl og karboneret det, er det overmåde irriterende, hvis en af
ventilerne er utæt, især ølsiden for det sviner temmelig meget. Altså
skidtet skal være tæt og det efterprøves lettest ved at komme vand i fadet
og sætte tryk på.

Mht. til olie/fedt kan jeg kun anbefale det, men det skal altså være
fødevaregodkendt. Ølfedt er godkendt. Olie kender jeg ikke typer på men da
der skal så lidt på må forskellen være marginal, jeg synes fedt er ment at
håndtere. Hvis fadet er gammelt og o-ringene er flade bør du skifte dem
inden de skaber problemer.

Det bedste for din øl er, at du køler hele fadet til serveringstemperatur.
Det giver mindst (uønsket) skumudvikling, giver maksimal holdbarhed også når
du frakobler fra tid til anden. Om du gider at skylle anlægget gennem med
vand er op til dig selv og omstændighederne. Står hanerne varmt er det nok
en god ide at skylle med vand, når det kobles fra og står ubrugt i nogen
tid. Fadølsrens kan også anbefales da det fjerner ’slammet’. Hvis du blot
skifter fra en øl til en anden skyller du blot igennem med den nye øl (og så
kan du smage fusions-øllen hvis du har lyst).

Go’ fornøjelse.

Flemming Fadøl