Jeg tror jeg har vasket de første 500 kasser flasker gennem årene, og har
været alle tænkelige kemikaler og Storm-P modeller igennem.

Jeg vasker både ”egne”, som er nogenlunde pæne, og rigtig fæle flasker fra
pantsystemet.

Jeg er endt med den her model, som simpelthen er den hurtigste per flaske –
under 20 sekunders effektiv arbejdstid per flaske:

1)      Begge kurve ud af opvaskemaskinen, og et par stykker jern ind på
tværs der kan bære ølkasser, samtidig med bund-spuleren kan dreje rundt

2)      2 kasser flasker ind, ovenpå hinanden, alle flasker med bunden i
vejret. Evt. en alm. opvasketab.
(hvis konen insisterer kan de fleste maskiner have en enkelt kasse nederst
og stadig plads til opvask i overkurven)

3)      Når programmet er sidst i den varme cyklus tager jeg kasserne ud,
fjerner (nemt) evt. etiket og giver hver flaske et pust med en flaskevasker
<http://beerkits.dk/shop/flaske-vasker-426p.html>
Fidusen er, at fordi evt. skidt i flasken er både varmt og gennemfugtet, så
tager flaskevaskeren langt de fleste flasker uden kemi.
Derudover for du visuelt tjekket hver enkelt flaske.

4)      Evt. tilbage med kasserne og køre programmet færdig (især hvis der
er vaskemiddel i)

5)      Jeg skyller stadig i iodophor inden tapning, men tror egentlig ikke
det er nødvendigt.
Opvaskemaskinen har jo haft flaskerne varmet op til 65-70 gr. fugtig varme i
lang tid, så selvom en lille plet skidt skulle overleve i en flaske, så er
det ikke meget liv tilbage i den.

P.S.

”Filmen” (fra skylning) skyldes at dit postevand er fuld af kalk – det er
harmløst for både dig og øllen. (skyl et par i demineraliseret vand, så kan
du se forskellen)

Vask baseret på soda (kaustisk, kalcineret eller alm.) vil ofte udfælde mere
kalk og ”gøre problemet værre”.

Typisk vil du skylle i noget surt bagefter soda, hvis du vil af med
”filmen”.

Eddikesyre er nok det billigste, eller bare husholdningseddike, men der skal
en del til (koncentration ca. 1% i brugsopløsning)

P.P.S.

Med flasker så grundigt skyllede som dine, og opbevaret med bunden i vejret,
ville jeg ikke tøve med blot at iodophor-skylle og tappe i dem uden
yderligere rengøring.

P.P.P.S.

Jeg har, trods grundige forsøg, ikke oplevet at afspændingsmiddel i
opvaskemaskine påvirker skumstabilitet.

Er man religiøs kan man jo skrue doseringen ned på minimum.