Hej Bryggere.
Jeg mener at mange er hystriske m.h.t. rengøring, men på den anden side kan man
jo ikke gøre for rent.
Jeg bruger selv kausisk soda, fordi det er billigt.
Jeg gør sådan:
Når et bryg skal tappes på flasker stikker jeg om. Den plastikballon som jeg
stikker om til har jeg forinden renset ved at fylde den med 1 spsk soda og
fylde op med koldt vand. Jeg lader ballonen stå et par dage. Derefter tapper
jeg inholdet fra ballonen over på de flasker som jeg skal bruge. Jeg skyller
efterfølgende ballon og flasker 2 gange m. alm. varmt vand - færdig.
 Jeg har kun enkelte gange været ude for en flaske, som har været meget
skummende (egentlig ikke dårlig- jeg har drukket den).
På den måde har jeg kun den tørre soda stående. Det flydende er betydelig mere
farligt som Horolith fra Hjemmebryggeren eller den opløsningen anden foreslår
at lave af kausisk soda.
Den blanding/opløsning jeg bruger (en spsk kausisk soda i 25 l vand) er giftig
nok til mig, idet jeg da godt kan mærke at huden opløses når jeg får det på
hænderne.
Jeg vil fraråde at bruge de kraftige opløsninger. Hvad sker der hvis du taber
såden noget ned ad benet og ned i skoen/gummistøvlen.....
m.v.h.
Elmer