Escriu el Daniel; "Com a conclusió, convido a tothom a plantejar-se si
aquest Estatut és el que més ens convé des d'una òptica realista."

Val, jo m'ho plantejo i em pregunto: què hem d'entendre per "òptica
realista"? la dels grans empresaris? la de la Espanya immortal? la de
l’especulació, el “xanxullu” i la “peonà”? la dels avions, autopistes i
trens des de Madrid cap a la resta del món? la de las peculariedades de
las regiones españolas? la dels museus de Madrid aclaparadors de la
riquesa de l'Estat? la realitat dels dèficit acumulat de Catalunya vers
l'Estat, del qual ja no se'n parla? l’òptica realista dels nostres
800.000 pobres? la de la COPE? la de l’Església, ancorada al segle XIX?
la del boicot contra els producte catalans? la dels pacients dels nostre
sistema de salut en llista d'espera per causa d'un forat econòmic del
que tampoc se'n parla? la de la manca de beques? la de la immigració
descontrol·lada? “l’òptica realista" de tants investigadors que han de
fotre el camp?

Tot plegat em recorda l'aforisme: Sigues realista, demana l'impossible!

Per cert, desprès d'uns dies de parlar amb la gent penso que guanyarà
l'abstenció. També soc de la opinió que el vot SI respon a una actitud
més aviat conformista, que es correspon amb expressions del tipus
"millor això que res", actitud aquesta poruga i descafeïnada, que sovint
es confon amb el seny català

Ricard Díaz