En Carles Guinart escriu:
- "Ricard, davant d’aquestes brutals disjuntives que planteges, realment
no creus que la societat via normes i lleis no ha de protegir, inclús de
si mateixos, a aquelles persones que porten dins el esquema mental la
llavor de l’autodestrucció?"
- La resposta és: rotundament no. Es més, amb tot el respecte, ja que
més aviat hem sembla un excés verbal, vull afegir que amb argument
semblants la Santa Inquisició va fer molt de mal. La llibertat, sigui la
d’un mateix, la dels fills o la de la pròpia ètnia, tribu o país, és un
dret que sempre ha estat més valorat que la pròpia vida.

- "Realment creus que en un país com al nostre, capdavanter mundial en
morts i ferits de transit, ens podem continuar mirant el melic amb
"filosofies" i no intentar estrènyer la sagnant xifra d’accidentats ?"
- No se si això de mirar-se el melic te a veure amb filosofar, jo diria
que és el contrari, el que es mira el melic, el que sols te a sí mateix
i les seves vísceres com a horitzó, el que quan li mostren la lluna no
més veu més enllà del dit que la senyala, aquest no filosofa, sobreviu.
Altres filosofaran per ell.
A tall d’exemple. Quan s’ha reduït la velocitat màxima en carreteres i
interiors urbans, ha disminuït la xifra d’accidents mortals. Un
raonament poc "filosòfic" seria: si reduïm periòdicament la velocitat
màxima podrem aconseguir un xifra d’accidents cero. La qüestió és: volem
tornar a viatjar en bicicleta o muntats a cavall?

- "No han hagut suficients campanyes per intentar "convèncer" al
personal ? "
- Dons sembla que no. Altrament la administració el que ha de fer, el
que li toca, és prendre mesures per a millorar el trànsit amb carreteres
amples i ben senyalitzades, afavorir el transport públic (actualment
insuficient), obligar als fabricants de vehicles a incloure més mesures
de seguretat i limitadors de velocitat, ensenyar la teòrica del carnet
de conduir a les escoles (la pràctica l’haurien de proporcionar els que
ens venen els cotxes) i, molt especialment, fer campanyes constants a
les escoles, a les radios i a la TV. Amb tot, sempre hi haurà el
sonat/ada "autodestructiu/iva" que es suïcidarà conduint borratxo/a, i
això, com el consum de fàrmacs, o donar-se cops de cap contra una paret,
difícilment es podrà evitar amb multes i, en definitiva, passant la
pilota al "personal", es a dir treballadors, consumidors i televidents,
que sovint necessitem fugir d’una realitat amb un futur poc esperançador
que tanmateix ens angoixa.

Jo tampoc estic d’acord amb tu aquesta vegada, però t’agraeixo la teva
opinió i no m’importaria gens entrar en polèmica.; a fi de comptes, del
debat constructiu pot sortir a llum de la veritat.

Salut i república
Ricard Díaz