Nyhedsbrev nr. 23 - oktober 2005
Du får denne meddelelse, fordi du har tegnet
abonnement på mit nyhedsbrev. Info og mail-
adresser i bunden af denne tekst.
* Annonce
*
* Du får det bedste udbytte af disse nyhedsbreve
* og af mit websted Webdesign 101, hvis du også
* læser mine bøger "Webdesign – illustreret håndbog"
* og "Webdesign med XHTML". Bøgernes fås i
* boghandelen og direkte hos forlaget Globe A/S.
*
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
+ Webdesign - illustreret håndbog" er nu udkommet +
+ i en stærkt revideret, opdateret 2. udgave.     +
+ Læs om ændringerne på websiden om den nye       +
+ udgave:                                         +
+ http://www.webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/      +
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

*** ALFAFILTER ***

En læser har gjort mig opmærksom på, at den efterhånden
meget populære Firefox-browser fortolker CSS3-egenskaben
*opacity*. Jeg kigger på sagen i artiklen:
http://www.webdesign101.dk/showcase/opacity/index.html

*** NYE NOTER OM CSS-MENUER ***

Jeg har i tidens løb skrevet adskillige håndfulde
artikler om anvendelsen af HTML-lister som basis
for konstruktionen af menuer, såvel flade menuer
som dynamiske menuer.
Jeg har nu gjort mig selv og forhåbentlig mine
læsere den tjeneste at kondensere stoffet i 3
artikler:
Introduktion til stylesheet-formaterede menuer:
http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/index.php
CSS dropdown menu og menubar:
http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu.php
Dynamiske menuer med HTML-lister:
http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dynamiske_menuer.php

*** DANSKSPROGET FIREFOX HJEMMESIDE ***

Den er ikke let at finde, men der findes en fin dansksproget
hjemmeside for Firefox-browseren med en gennemgang:
http://www.mozilla-europe.org/da/products/firefox/start/central.html

*** FIND TIPS OG TRICKS I MIN SANDKASSE ***

http://www.webdesign101.dk/showcase/index.php

*** TEKST I FLERE KOLONNER ***

Jeg bliver af og til spurgt om dette emne, og har
hidtil henvist til den manuelle metode. Webstedet
A List Apart har imidlertid nu offentliggjort
artiklen
"Introducing the CSS3 Multi-Column Module":
http://www.alistapart.com/articles/css3multicolumn
med en guide til hvorledes du ved hjælp af noget
JavaScript kan lave få browseren til at tolke
de CSS3-egenskaber, der per automatik inddeler
din tekst i et vilkårligt antal spalter med et
vilkårligt spaltemellemrum.
Du kan ikke sende e-mails til denne liste, så
brug af svar- eller reply-knappen i dit e-mail
program kan du godt opgive.
Vil du fortælle mig noget eller stille et
spørgsmål, må du skrive til nedenstående adresse.
Nyhedsbrevets arkiv:
http://www.freelists.org/archives/webdesign101/
Arkiv over nyhedsbreve 2002-2004:
http://www.webdesign101.dk/w/gen/newsletter.php
Nyhedsbrevets RSS newsfeed:
http://www.freelists.org/archives/webdesign101/feed.rss

Webdesign 101 e-mail nyhedsbrev.
Dette nyhedsbrev er udsendt 5. oktober 2005 til
231 abonnenter.

Med venlig hilsen
Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk